A Class FM áll nyerésre a kereskedelmi rádiók csatájában: a tavaly novemberben indult csatorna mind a 25-49 évesek, mind a teljes népesség körében a leghallgatottabb kereskedelmi adónak számított idén januárban, derül ki a Gfk Hungária - Szonda Ipsos mfor.hu birtokába került felméréséből.
A Danubius frekvenciáját elnyerő Class FM húsz százalékos reach-csel magabiztosan vezeti a mezőnyt a 25-49 éves hallgatókat figyelembe véve, jócskán megelőzve az egykori Sláger helyén szóló, szintén 2009. november óta üzemelő Neo FM-et. A vetélytársaihoz képest kisebb lefedettséggel rendelkező Juventus a hallgatók kilenc százalékát volt képes magához kötni, ami jelenleg a harmadik helyre elég.
Ugyanez a kereskedelmi rádiók sorrendje, ha a teljes népességen belül elért eredményeket vizsgáljuk. Ha minden rádiót figyelembe veszünk, akkor az abszolút első a Kossuth, amelynek a jelek szerint az 50 év felettiek körében van jelentős tábora. Szintén jól teljesít a máshol nem hallható, az átlagnál igényesebb könnyűzenét kínáló Petőfi, amely hallgatottságban már majdnem beérte a Juventust.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy az adatfelvétel január 11.-25. között történt, a Neo FM-en viszont csak január 18-án indult el a menedzsment által megváltóként várt reggeli Bochkor-Boros show, a Bumeráng. Emiatt a valós erőviszonyokról valószínűleg többet árul majd el február, amelynek már mindegyik csatorna végleges felállással vágott neki.
Élre törne a Neo
A Neo mindenesetre nem aggódik a januári eredmények láttán: "Figyelembe véve a tesztüzemet, nem számítottunk ilyen jó eredményre" - mondta Kádár Tamás. - "Biztos vagyok abban, hogy a következő hónapokban átvesszük a vezetést. A Bumeráng közel egy évtizedig hazánk legnépszerűbb és leghallgatottabb rádiós formátuma volt. A műsort támogató ATL-kampány intenzíven segíti a hallgatókat, hogy rátaláljanak kedvenceikre" - magyarázta a Neo FM vezérigazgatója.
Az mfor.hu azon kérdésére, hogy sikerült-e megtartani azokat a hirdetőket, amelyekre a Sláger épített, Kádár Tamás korábban úgy reagált: erre az első negyedév-félév eredményeinek tudatában lehet releváns választ adni.
"Természetesen meg kell küzdenünk - a konkrét hallgatottsági adatok hiányában teljesen jogos - hirdetői bizalmatlansággal, ami azt eredményezi, hogy sok hirdető még kivár. E tekintetben is komoly előrelépést jelent a Bumeráng" - emelte ki korábbi kérésünkre a Neo FM vezére.
Szerinte elsődleges feladatuk most ugyanaz, mint a legnagyobb versenytársé. "A teljes rádiós piac helyzetét kell javítsuk, hiszen az elmúlt években méltatlanul devalválódott ez a médiatípus. Ennek érdekében folyamatosan összrádiós összefogást szorgalmazunk. Ennek első fundamentuma az új mérési módszertan, amit példátlan egyetértésben fogadott el az összes piaci szereplő" - tette a hozzá az igazgató.
Új módszerrel mértek
Mint ismert, a GFK-Szonda-Ipsos januárban már egy új mérési módszerrel dolgozott. Az adatgyűjtés hibrid adatfelvételi módszerrel történt, mely során a válaszadók egy része számítógéppel támogatott telefonos (CATI) megkérdezés során számol be rádióhallgatási szokásairól, míg egy másik csoport a szintén számítógéppel támogatott online (CAWI) módszerrel kitölthető kérdőív segítségével szolgáltatott adatokat.
Mindennek az egyik legfontosabb előnye, hogy a válaszadókra kisebb teher nehezedik a korábbi, úgynevezett rádiónaplós módszerhez képest. Így - a tapasztalatok alapján - magasabb válaszadói hajlandóság érhető el, tehát emelkedik a hallgatottsági adatok érvényessége.
A módszertani paraméterek megváltoztatása nem volt öncélú, amit csak lehetett, megtartottak a kutatók. Ennek megfelelően a mérés továbbra is országos, a 15 év felettiekre reprezentatív mintán zajlik, és a korábbiakhoz hasonlóan negyedórás hallgatottsági eredményeket szolgáltat havonta.
Wéber Balázs