3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kínai befektetőktől remél segítséget a Saab, amely három hete nem gyárt autókat, mert nem tudja kifizetni a beszállítókat.

A Saab több kínai érdeklődővel is tárgyal - közölte szerdán Eric Geers, a svéd autógyártó szóvivője. Részleteket nem árult el.

A másik nagy svéd autógyár, a Volvo már kínai tulajdonban van, a Geely konszern tavaly márciusban vásárolta meg a céget az amerikai Fordtól.

A Saab mostanáig Vlagyimir Antonov orosz üzletembertől várta a megoldást a 3.700 embert foglalkoztató Saab és a márka tulajdonosa, a holland Spyker. A próbálkozás azonban egyelőre nem vezetett eredményre, mert nem sikerült megszerezni valamennyi érintett - a svéd kormány, a korábbi tulajdonos amerikai General Motors (GM) és az Európai Fejlesztési Bank (EIB) - hozzájárulását Antonov szerepvállalásához, írta szerdán a dpa német hírügynökség.

Az elképzelés az volt, hogy az orosz üzletember megvásárolja a Saab ingatlanvagyonát - benne a trolhattani autógyárat -, amelyet aztán a Saab visszabérel az új tulajdonostól. A Saab szóvivője a múlt hét végén arról tájékoztatott, hogy a stockholmi vezetés és az EIB ugyan támogatja a tervet, az EIB azonban olyan szigorú feltételeket támaszt, amelyek miatt "kissé bizonytalan", hogy mikor folytatható a gyártás.

A svéd kormány és az EIB hozzájárulása azért szükséges a Saab ügyeit érintő döntésekhez, mert az EIB - az Európai Unió fejlesztési bankja - 400 millió eurós hitelkerettel támogatja a céget, a hitelre pedig Stockholm állami garanciát vállalt.

A szóvivő arról nem tájékoztatott, hogy az EIB pontosan milyen feltételeket támasztott. Sajtóértesülések szerint a bank elsősorban azt kérte, hogy az ingatlanvásárlási és visszabérlési ügylet megkötése után 90 napon belül fizessék vissza a hitelkeretből felhasznált összeget. Maga az EIB sem hozta nyilvánosságra a feltételeit, Eva Srejber, az EIB alelnöke azonban egy hétvégi nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a GM egyetértése is szükséges a terv végrehajtásához.

Antonov korábban a Spyker társtulajdonosa volt, a GM nyomására azonban kilépett a cégből. Sajtóbeszámolók szerint a GM azért ragaszkodott Antonov távozásához, mert arról értesült az amerikai Központi Hírszerző Ügynökségtől (CIA), hogy az üzletember kapcsolatban áll az orosz maffiával.

A Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára.

A Spyker 2010-ben 32 ezernél is kevesebb Saab-gyártmányú autót értékesített, holott 50 ezerre számított. A társaság a gyenge üzletmenet hatására idén márciusra készpénzzavarba került, a rendezetlen számlák miatt pedig több beszállító felfüggesztette az együttműködést, az autógyártás így végül leállt.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!