A kémkedők főként az európai repülőtereken, így a stockholmi Arlanda repülőtéren is ráláthatnak az internetes forgalomra - mondta az informatikus a Svenska Dagbladet című napilapnak. Igen egyszerű a módszerük. A nyilvános helyeken természetesnek számító wifit, a vezeték nélküli internetes hálózatot elsősorban az üzletemberek használják szorgalmasan. Azt hiszik, hogy a repülőtéri hivatalos wifire kapcsolódnak rá, miközben egy a közelben felállított, hamis wifi állomáshelyhez kapcsolódnak, amelyet a "lehallgatók" állítottak fel.
Az okos telefonok és a laptopok vezeték nélküli forgalmának lehallgatása egyre jobban burjánzik - fejezte ki aggodalmát a FOI biztonságtechnikai szakembere. Többnyire szervezett bűnügyi kapcsolatrendszer és külföldi titkosszolgálat áll a lehallgatások mögött.
A repülőterek az ipari kémkedés nagy kockázati zónái, mivel az utazó üzletemberek sms-ek és emailek küldésére sűrűn használják a wifit. Egy hamis állomáshely pici helyen elfér, például egy hátizsákban, illetve a repülőtér parkolójában lévő személygépkocsiban.
Az elrejtett szerverről hitelesnek tűnő wifi névvel kreálnak hálózatot, mint például az Arlanda repülőtér esetében az "arlandaterminal5"-t, amire a felhasználó üzletember semmit sem sejtve rákapcsolódik, és levelezését megnyitja. Amikor a 3G mobiltelefonját használja, akkor a mobilkapcsolatot a hamis szerverállomás a régi gms-rendszerre, a 2G-re "nyomja le", és így könnyen elérhetővé válik az információ.
A lap emlékeztetett arra, hogy 2012-ben a Gripen vadászgépekről szóló svájci üzleti tárgyalásokkal kapcsolatosan a Saab cég svéd vezérigazgatóját is lehallgatták, ezért kénytelen volt egy éven belül háromszor mobiltelefont cserélni. Német forrásra hivatkozva pedig megjegyzi a lap, hogy Németországban ezzel a módszerrel évente "többmilliárd euró értékben" lopnak el ipari titkokat. A stockholmi Arlanda repülőtér átmenő utasforgalma naponta több mint 50 ezer ember. 2012-ben 19,6 millió volt a be- és kiutazók száma, közülük 14,8 millió ember utazott külföldre.
MTI