3p

Törvényhozási korlátozással sújthatják Amerikában a fogyasztói reklámok használata terén a gyógyszergyártó vállalatokat, amelyek tavaly rekordösszeget, 4,5 milliárd dollárt költöttek készítményeik népszerűsítésére.

Légy óvatos!

Az új, demokrata többségű kongresszusban felerősödtek azok a hangok, amelyek a gyógyszeripari cégek reklámkampányainak korlátozását követelik. A gyors ütemben növekvő amerikai gyógyszeripar lényegében bármit elér, amire szüksége van a kormányzatnál vagy a törvényhozásban - írta a hétfői The New York Times, megjegyezve, hogy az utóbbi időben azonban egyre több a kétely és a bírálat.

A gyógyszerreklámok elleni fő kritika 2004-ben robbant ki, amikor a Merck kénytelen volt visszavonni széles körben reklámozott Vioxx nevű fájdalomcsillapítóját, amelyről kiderült, hogy jelentős mértékben növeli szívinfarktus kockázatát. A profitnövelésre törekvő, minél több és újabb gyógyszert forgalmazó gyártók a kritikusok szerint nem várják meg a tapasztalatokat, és sok esetben felelőtlenül reklámozzák termékeiket.

Billy Tauzin, az amerikai gyógyszerkutatók és -gyártók szövetségének elnöke elmondta, hogy 27 vállalat tavaly önkéntes alapon reklámkorlátozást fogadott el. Arra kötelezték magukat, hogy "megfelelő" ideig nem reklámozzák a tévében és az interneten a gyógyszereiket abból a célból, hogy az orvosok tapasztalatokat szerezhessenek a kockázatokról és az előnyökről. Konkrét időt azonban nem állapítottak meg. A Bristol-Myers Squibb 12 hónapos, a Johnson & Johnson, valamint a Pfizer 6 hónapos türelmi idő betartását ígérte.

A bírálók ezt kevésnek tartják és azt követelik, hogy a szövetségi élelmiszer- és gyógyszerügyi főhatóságot, az FDA-t ruházzák fel a reklámok korlátozásának jogával, a korai hirdetések betiltásával. Egyes vélemények szerint az új gyógyszereket két éven át nem szabadna reklámozni.

A The New York Times Adrien Thomast, a Johnson & Johnson alelnökét idézte, aki arra figyelmeztetett: bárkinek, aki a reklámok betiltását tervezné, mindenekelőtt eszébe kell, hogy jusson az amerikai alkotmány első kiegészítése, amely szerint a szólásszabadságot még korlátozott időre sem lehet felfüggeszteni. A gyógyszercégek azzal is érvelnek, hogy a reklámok fontos szerepet játszanak a betegek tájékoztatásában. A felmérések ezt azonban nem erősítik meg, 10 fogyasztóból csak 1 gondolja ezt így, a legtöbben nem a tévéből tájékozódnak, hanem orvosuktól kérnek tanácsot.

MTI / Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!