4p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Déli pályaudvart és környékét, a Nyugati pályaudvart és környékét, valamint a Lágymányosi-hídtól délre fekvő pesti Duna-partot javasolja a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) a tervezett új Kormányzati Negyed helyszínéül, közölte szerdán Zelles Sándor vezérigazgató. Elemzők szerint a döntés leginkább a TriGránit-csoportnak és hazai atyjának, Demján Sándornak, no és a másik magyar részvényesnek, az OTP-vezér Csányi Sándornak kedvez. Mfor.hu háttér.

A Westend mögötti terület a legesélyesebb (Mfor-montázs)

Zelles szerint a most kiválasztott és a kormány figyelmébe ajánlott három helyszín "egyenlő rangban van", közülük heteken belül kiválasztja a kormány a nyertest. A KVI várhatóan még idén, de legkésőbb 2007 első negyedévében építészpályázatot ír ki a területszabályozásra. A három terület lényegében megfelel a KVI a helyszínnel kapcsolatos feltételeinek, ám nem valamennyinek.

Felvirágozhat-e a rozsdanegyed?

A DunaCity Kormányzati Negyed néven futó pályázat (a Lágymányosi hídtól délre fekvő, a Soroksári Dunaág - Kvassai-zsilip - Soroksári út - Nagyvásártelep által határolt terület) egyelőre csak nehezen közelíthető meg tömegközlekedéssel, a Soroksári út pedig mostani formájában alkalmatlan nagyobb forgalom lebonyolítására. Igaz, "kéznél van" a 2-es villamos és a csepeli HÉV is.

A terület környezete azonban jelenleg méltatlan az új funkcióra: "rozsdanegyednek" számít, amelynek felszámolása, átépítése vagy fejlesztése megdrágítaná a beruházást. Kétségtelen előnye azonban a Dunapart, s így a lehetőség a Parlamenttel való közvetlen vízi úti kapcsolatra.

A Déli pályaudvar gigaprojektet a valenciai székhelyű spanyol Sebesa cég és a Mérték Építészeti Stúdió adta be. Az alapötlet, hogy a vasúti síneket lefedik, és az így nyert "alapra" épülne rá a Kormányzati Negyed. Az előzetes vélemények szerint azonban a terület jelenlegi közlekedési hálózatát már nem lehet tovább terhelni, az utak pedig nem bírnának el nagyobb forgalmat. A tömegközlekedés a 2-es metró által megoldott, így a Parlament is gyorsan megközelíthető.

A Nyugati környéke lehet a nyerő

A Nyugati pályaudvar hiperprojektjét a Terézvárosi Önkormányzat és a MÁV Zrt. közösen nyújtotta be. A terv szerint lefednék a pályaudvar teljes vasúti hálózatát: az így nyert hatalmas zöldterületen elszórtan, valamint a Ferdinánd-híd keleti oldalán lévő üres telken épülne fel a negyed. A beépítendő terület többsége a MÁV vagy az állam tulajdonában, illetve MÁV-kezelésben van, a Ferdinánd-híd mellett húzódó rész pedig TriGránit-tulajdon.

Ez az egyik legígéretesebb pályázat, megvalósításával Pest egyik központi régióját fejlesztenék európai szintre. A vasúti vágányok menti terület ugyanis ma még meglehetősen "kültelki", míg az azt körbevevő rész már-már belvárosi.

Leisztinger is elbukott

A nagy vesztesek körébe tartozik a Leisztinger Tamás nevével fémjelzett befektetőcsoport és ajánlatuk, a Kopaszi-gát és térsége, a Corvin-Szigony projekttel pályázó Futureal-csoport és a Csepel-sziget északi csücskét ajánló spanyol csapat. Utóbbi állítólag azért vérzett el, mert a terület közvetlen szomszédságában hatalmas szennyvíztisztító-beruházás zajlik, és nem illik a kormányszerveket ilyen környezetben elhelyezni. A Kopaszi-gát amiatt vesztett, mivel túlságos keskeny a terület. Ráadásul "ráfekszik" a Dunántúlra tartó vasúti fővonal töltésére, ami egyben el is vágja a metropolisztól.

A józsefvárosi Corvin-Szigony projekt fő hátránya - miszerint nehezen megközelíthető a Parlament - érvényesült az elbírálás során, és az egyelőre még fennálló "urbanisztikai" szempontok is ellene szóltak. Ez állítólag azt jelenti, hogy bár a projekt fő feladata a terület "dzsumbuj"-jellegének felszámolása, ám ez még nem áll olyan szinten, hogy oda egy év alatt kormányzati negyedet lehessen felhúzni. (Más kérdés, hogy négy-öt év múlva már gond nélkül el lehetne helyezni ott a negyedet.)

A kabinet december 7-ig dönti majd el, hol épüljön fel az új Kormányzati Negyed. A beruházót ezután fogják kiválasztani.

Sz.L.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Nem Budán lesz a Kormányzati Negyed
Szerdán kiderülhet a Kormányzati Negyed helyszíne
A Futureal saját területén helyezné el a Kormányzati Negyedet
Kormányzati Negyed: 27 ajánlat érkezett az elhelyezési pályázatra

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!