
Zelles szerint a most kiválasztott és a kormány figyelmébe ajánlott három helyszín "egyenlő rangban van", közülük heteken belül kiválasztja a kormány a nyertest. A KVI várhatóan még idén, de legkésőbb 2007 első negyedévében építészpályázatot ír ki a területszabályozásra. A három terület lényegében megfelel a KVI a helyszínnel kapcsolatos feltételeinek, ám nem valamennyinek.
Felvirágozhat-e a rozsdanegyed?A DunaCity Kormányzati Negyed néven futó pályázat (a Lágymányosi hídtól délre fekvő, a Soroksári Dunaág - Kvassai-zsilip - Soroksári út - Nagyvásártelep által határolt terület) egyelőre csak nehezen közelíthető meg tömegközlekedéssel, a Soroksári út pedig mostani formájában alkalmatlan nagyobb forgalom lebonyolítására. Igaz, "kéznél van" a 2-es villamos és a csepeli HÉV is.
A terület környezete azonban jelenleg méltatlan az új funkcióra: "rozsdanegyednek" számít, amelynek felszámolása, átépítése vagy fejlesztése megdrágítaná a beruházást. Kétségtelen előnye azonban a Dunapart, s így a lehetőség a Parlamenttel való közvetlen vízi úti kapcsolatra.

A Déli pályaudvar gigaprojektet a valenciai székhelyű spanyol Sebesa cég és a Mérték Építészeti Stúdió adta be. Az alapötlet, hogy a vasúti síneket lefedik, és az így nyert "alapra" épülne rá a Kormányzati Negyed. Az előzetes vélemények szerint azonban a terület jelenlegi közlekedési hálózatát már nem lehet tovább terhelni, az utak pedig nem bírnának el nagyobb forgalmat. A tömegközlekedés a 2-es metró által megoldott, így a Parlament is gyorsan megközelíthető.
A Nyugati környéke lehet a nyerőA Nyugati pályaudvar hiperprojektjét a Terézvárosi Önkormányzat és a MÁV Zrt. közösen nyújtotta be. A terv szerint lefednék a pályaudvar teljes vasúti hálózatát: az így nyert hatalmas zöldterületen elszórtan, valamint a Ferdinánd-híd keleti oldalán lévő üres telken épülne fel a negyed. A beépítendő terület többsége a MÁV vagy az állam tulajdonában, illetve MÁV-kezelésben van, a Ferdinánd-híd mellett húzódó rész pedig TriGránit-tulajdon.
Ez az egyik legígéretesebb pályázat, megvalósításával Pest egyik központi régióját fejlesztenék európai szintre. A vasúti vágányok menti terület ugyanis ma még meglehetősen "kültelki", míg az azt körbevevő rész már-már belvárosi.
Leisztinger is elbukottA nagy vesztesek körébe tartozik a Leisztinger Tamás nevével fémjelzett befektetőcsoport és ajánlatuk, a Kopaszi-gát és térsége, a Corvin-Szigony projekttel pályázó Futureal-csoport és a Csepel-sziget északi csücskét ajánló spanyol csapat. Utóbbi állítólag azért vérzett el, mert a terület közvetlen szomszédságában hatalmas szennyvíztisztító-beruházás zajlik, és nem illik a kormányszerveket ilyen környezetben elhelyezni. A Kopaszi-gát amiatt vesztett, mivel túlságos keskeny a terület. Ráadásul "ráfekszik" a Dunántúlra tartó vasúti fővonal töltésére, ami egyben el is vágja a metropolisztól.
A józsefvárosi Corvin-Szigony projekt fő hátránya - miszerint nehezen megközelíthető a Parlament - érvényesült az elbírálás során, és az egyelőre még fennálló "urbanisztikai" szempontok is ellene szóltak. Ez állítólag azt jelenti, hogy bár a projekt fő feladata a terület "dzsumbuj"-jellegének felszámolása, ám ez még nem áll olyan szinten, hogy oda egy év alatt kormányzati negyedet lehessen felhúzni. (Más kérdés, hogy négy-öt év múlva már gond nélkül el lehetne helyezni ott a negyedet.)
A kabinet december 7-ig dönti majd el, hol épüljön fel az új Kormányzati Negyed. A beruházót ezután fogják kiválasztani.
Sz.L.
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Nem Budán lesz a Kormányzati Negyed
Szerdán kiderülhet a Kormányzati Negyed helyszíne
A Futureal saját területén helyezné el a Kormányzati Negyedet
Kormányzati Negyed: 27 ajánlat érkezett az elhelyezési pályázatra