Mi a megoldás a kínai dömpingre?
Előadása során kitért rá a szakember, hogy még mindig alapvető probléma annak figyelmen kívül hagyása, hogy a marketing profitorientált, míg az értékesítésnek csak mennyiségben kell gondolkodnia. Ez egy cselekvésorientált terület - hangsúlyozta a szaktekintély, amelynél nem a szakmai végzettség, hanem a talpraesettség az elengedhetetlen tulajdonság. A vásárlási folyamat során mindkét területnek megvan a maga jelentősége, a marketing a fogyasztói érdeklődésért, a márkaismertségért, a márkavizsgálatért és a márkapreferenciáért felelős, addig az értékesítés feladata ez után kezdődik.
Kínai dömping: nincs menekvés
A délutáni előadás során Kotler beszélt a stratégiák változó jelentőségéről, illetve arról, hogy a marketingstratégiák hozadéka folyamatosan csökken. A kereskedelmi márkákkal vívott versengésre stratégiaként ajánlotta a minőség folyamatos javításán és a formatervezésen túl a kereskedelmi márka felvásárlását vagy a saját brand eladását is. Nem tudott viszont jó megoldást kínálni a kínai áruk dömpingjére, s felvázolta egy 10 éven belüli afrikai invázió rémét is. Véleménye szerint egyre ötletesebbnek kell lenni, s ebben az online technológiák nyújthatnak segítséget.
A guru szerint mindenkinek a kettős (offline, online) jelenlétre kell törekednie, s külön weblapot működtethet a cég az eltérő termékkategóriákra is. Vevőre szabott tanácsokat, szolgáltatásokat kell nyújtani, s áthelyezhetjük a weboldalra a korábbi fókuszcsoportos kutatásokat is, növelve az interaktivitást. A kommunikáció és a visszajelzés lehetősége az internet segítségével olyan megoldásokat ajánl, amiktől nem szabad megijedniük a cégeknek. "A vevőtől érkező panasz ajándék" - idézte Kotler egyik barátját, s e szemlélet elsajátítására ösztönözte a résztvevőket is.
Istvánko Viktória