7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Február végén hirdették ki azt a nyilatkozatot, melyet az EP-képviselők többsége aláírt, és amely az Európai Unióban működő nagy élelmiszer-áruházak hatalmi visszaéléseinek vizsgálatáról és jogorvoslásáról szól. A láncok visszaéléseire itthon is van precedens, nem véltelen, hogy az elmúlt években közel félmilliárdos bírságot róttak ki ezek a vállalatokra. Mfor.hu háttér.

Főhet a jövőben az áruházak feje (Mfor-montázs)

A február 18-i ülésnapon hirdette ki az EP elnöke azt az írásbeli nyilatkozatot, amely "az Európai Unióban működő nagy élelmiszer-áruházak hatalmi visszaéléseinek vizsgálatáról és jogorvoslásáról" szól. Mivel a 785 képviselő több mint fele, 439 aláírta a nyilatkozatot, az az EP hivatalos álláspontjának tekintendő. 

A nyilatkozat kimondja, hogy az Európai Unióban a kiskereskedelmet mindinkább néhány élelmiszeráruház-lánc uralja, amelyek számos esetben tisztességtelen feltételeket diktálnak mind a beszállítóknak, mind a gazdálkodóknak. A képviselők úgy vélik, "a szállítókra nehezedő nyomás negatív továbbgyűrűző hatást gyakorol mind a foglalkoztatás minőségére, mind pedig a környezet védelmére", és előfordulhat, hogy "a fogyasztóknak a termékválaszték, a kulturális örökség és a kiskereskedelmi árusítóhelyek csökkenésével kell számolniuk".

A visszásságok kiküszöbölése végett az Európai Parlament felszólította a Bizottság versenypolitikai főigazgatóságát, hogy vizsgálja ki, milyen hatást gyakorol a koncentráció a kisvállalkozásokra, a szállítókra, a munkavállalókra és nem utolsósorban a fogyasztókra, különös figyelemmel minden olyan lépésre, amely a vásárlóerővel való visszaélést jelenti, a koncentrációval összefüggésben.

Már létezik nemzeti szabályozás 

A parlament emellett felkérte a Bizottságot, hogy "javasoljon megfelelő intézkedéseket és hozzon rendeletet a fogyasztók, dolgozók és termelők védelmére a vizsgálat során megállapított minden erőfölénnyel való visszaéléssel és negatív hatással szemben". Minderre azért volt szükség a nyilatkozat egyik előterjesztője, Hegyi Gyula EP-képviselő korábbi nyilatkozata szerint, mert a nagy áruházláncok mesterségesen nyomott árakat tartva visszaélnek a beszállítók helyzetével, megtévesztő reklámjaikkal és üzleti praktikáikkal pedig a fogyasztókkal szemben nem tisztességesek. A politikus hozzáfűzte, zöldszervezetek javasolták, hogy további engedélyeket csak környezetvédő előírások teljesítése esetén - mint például napkollektorok vagy más megújuló energia hasznosítása, fokozott energiatakarékosság - lehessen kiadni.

"Nagyon kevés hasonló kezdeményezés esetén sikerül a képviselők több mint felének támogatását megszerezni" - jelezte a képviselő. "A rekordszám jelzi, hogy valóban gondok vannak a szupermarketek megítélésével. Az érdemi vizsgálat mindenki, így az iparág érdekeit is szolgálja, hiszen tiszta vizet önthet a pohárba."

Néhány tagállamban egyébként már létezik nemzeti szabályozás a témában. Mivel azonban olyan hálózatokról van szó, amelyek sok országban, az Európai Unió egészében megtalálhatók, a képviselők uniós szintű fellépést tartanak szükségesnek. Európán belül ráadásul egyre több szervezet szorgalmazza azt, hogy az élelmiszer útjának követésén túl az úgynevezett értékláncok (melyen át a termelőtől a fogyasztóig jut egy áru) lehetőleg minél rövidebbek legyenek. Mivel minél több kézen megy keresztül egy-egy étel vagy annak az összetevői, annál biztosabb, hogy belekerül valami "nem odaillő". Gondoljunk csak az elmúlt évek nagy élelmiszerbotrányaira.

Több százmilliós bírságot szabott ki a GVH 

Magyaroszágon a beszállítókkal szemben magatartásuk miatt egyelőre nem kellett a láncoknak felelni, annál több büntetést kaptak a fogyasztók megtévesztése miatt. Egyes szakértők szerint problémát jelent mindazonáltal, hogy Magyarországon ritkák az elrettentő erejű bírságok, és a nagy élelmiszer-láncok sokszor játszva kifizetik a bírságot, majd minden "maradt a régiben".

A piacvezető Tesco a bírságokat illetően is az élen áll, az elmúlt hét évben nyolc eljárás indult a fogyasztók megtévesztése miatt és összesen több mint 320 millió forintos bírsággal sújtotta az áruházláncot a GVH. Az egyik legjelentősebb, 100 millió forintos bírságot 2007 januárjában rótták ki a Tescóra, amikor akciósan hirdetett meg két olyan szórakoztatóelektronikai terméket, amelyeket a kedvezményes időszak elején nem is lehetett kapni üzleteikben.

Persze a vállalatokat nemcsak Magyarországot sújtják a visszaélések, Nagy-Britanniában a tavalyi év májusában robbant ki komoly botrány, amikor a BBC bemutatta azt a titokban készült dokumentumfilmet, amelyben látható, hogy az alkalmazottak miként hamisítják meg a friss árukon feltüntetett szavatossági és eladhatósági határidőket, illetve a hűtésre vonatkozó adatokat a Tesco és a Sainsburys áruházakban. A bejátszásból kiderült az is, hogy az áruházak menedzserei a dolgozókkal ugyanazt a kést használtatják nyers és sült hús, illetve hal szeletelésére. De azzal is trükköznek, hogy a lejárt szavatosságú maradékot, összevegyítették a valódi friss termékkel.

A Tesco Global Zrt. egyik névtelenséget kérő vezetője lapunknak úgy nyilatkozva annak a véleményének adott hangot, hogy amíg Közép-Kelet Európa más országaiban nagyobb számban alkalmaznak megelőző jellegű intézkedéseket, így például sok esetben csak akkor bírságolnak, ha az áruházlánc nem küszöböli ki a megállapított visszásságot, addig Magyarországon inkább a büntető jellegű intézkedések vannak túlsúlyban. Szerinte, bár ebben a tekintetben a GVH gyakorlata előrelépést jelent, nem szerencsés, ha a mulasztásért az egész láncot büntetik. Helyi hibák, emberi mulasztások ugyanis várhatóan mindig lesznek.

Több helyről kitiltották a multikat 

A másik nagy áruházlánc, a francia Auchan sem marad el bírságolások tekintetében a Tesco mögött; őket ugyanis, 2000 óta hat ízben érte utol a GVH. Összesen mintegy 125 millió forintos bírságot kellett eddig kifizetniük. Egy időben többen kérték a vállalat felszámolását, de már a kezdetek kezdetén sem nézték jó szemmel Auchan-t. 1997-ben a budaörsi lakosok a Levegő Munkacsoport segítségével keresetet nyújtottak be a bevásárlóközpont megépítése ellen – sikertelenül.

Bár a bíróság első fokon hatályon kívül helyezte az építési engedélyt, rendületlenül folytatódtak a munkálatok. A jelek szerint az sem zavarta őket, hogy a budaörsi önkormányzat háromnaponta tízezer forint bírságot vetett ki az építtetőre. Csehországból ugyanakkor már a kilencvenes évek közepén kitették az Auchan szűrét korrupciós ügyletei miatt.

Jóval szolidabb bírságot érdemelt ki a Metro, amely vállalatot csupán két ízben csípte el a hatóság, 2001-ben, valamint 2007 őszén, tájékoztatta az mfor.hu-t a GVH. A kirótt bírság összege nem éri el a 36 millió forintot.

A sor végét a Cora zárja, egy ízben ütöttek rajtuk és 1 milliós bírságot kellett kifizetniük, 2005-ben.

A szakértők felhívják a figyelmet, hogy a háttérben sokkal komolyabb érdekellentétek vanna. Míg a fogyasztókkal kapcsolatos visszaélésekről ma már egyre gyakrabban értesül a közvélemény, a beszállítókat érő visszaélésekről keveset hallani. Ilyen például a polcpénz szedése, a saját szolgáltató ráerőltetése a beszállítóra vagy az egyoldalúan előnyös, egyéb értékesítési lehetőségeket megtiltó szerződés. De arra is volt példa, hogy a beszállítónak hozzá kellett járulnia az áruház "marketingtevékenységéhez" is. A termelőket pedig leginkább az alacsony áraikkal tarthatják sakkban.

Simon Rita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!