A kilencvenes években kezdődött a közép-kelet-európai személyautó-gyártás reneszánsza. A Roland Berger tanulmánya szerint ez most újabb lendületet vehet: 2015-ig az előrejelzések szerint megduplázódik, s értékét tekintve évi 40 milliárd euróra nő a régióban az autóalkatrészek gyártása.
Ezzel egyidejűleg a térségben gyártott alkatrészeket egyre nagyobb arányban építik be az Európában előállított személyautókba. A becslések szerint a Közép-Kelet-Európában készült alkatrészekből 20 milliárd euró értékű elem nyugat-európai autógyárakba kerül, 18 milliárd eurónyit pedig a régióban üzemelő gépjárműgyártók használnak majd fel, áll a társaság közleményében.
Az ígéretes növekedési lehetőség a japán beszállítók számára is további optimizmusra ad okot: 2015-re régióbeli értékesítésüket megháromszorozva 6,2 milliárd euróra növelhetik bevételüket.
Az optimista előrejelzést több piaci és makrogazdasági tényező is alátámasztja: a japán vállalatok számára meghatározó észak-amerikai értékesítés körüli bizonytalanság, a jen árfolyamának kedvező alakulása, a régió alacsony bérszínvonala mellett elérhető magas minőségű termelés mind-mind egyre nagyobb jelentőséget biztosítanak régiónknak a japán vállalatok stratégiájában.
"Mindezen tényezők eredőjeként új piaci szereplők megjelenése, illetve a jelenlegi vállalatok további kapacitásbővítése várható régiónkban” – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger budapesti irodájának ügyvezetője, aki az optimista előrejelzést tizenegy, a régióban már termelőüzemmel rendelkező japán autóipari alkatrészgyártó vezetőivel készített interjúra és a piaci szereplők várakozásaira alapozza.