A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek címzett hétfői közleményük szerint nyomasztó tanácstalanság jellemzi a Volán-társaságok munkavállalóit, mivel bizonytalan, hogy beletartoznak-e az érintett körbe, és ha igen, mely rétegek.
A helyzetet a szakszervezet szerint ellentmondásos hírek bonyolítják, és felteszik a kérdést: ha a megvonás csak a menedzsmentet érinti, hogyan lesz abból 48 milliárd forintos megtakarítás.
Hangsúlyozzák: ha a Volán-portfólió teljes állománya ebbe a körbe kerül, súlyos teljesítmény-kivonással kell számolni a cégcsoportban, aminek elsődleges kárvallottja az utazóközönség lenne, és ez nem lehet célja semmilyen átszervezésnek, intézkedésnek.
Megemlítik, hogy a társaság-csoportban az elmúlt 8-10 évben a 24 Volán-társaság munkavállalóinak létszáma 30 ezerről 20 ezer főre apadt. A szakmacsoportban egy 3-4 százalékos létszámésszerűsítés még nem, ám egy, öt százalékot meghaladó csökkentés komoly működési zavarokat okozhat. Ma már egyik állománycsoportban sincs létszámtöbblet - hangsúlyozzák.
A bérek megkurtítása sem járható út, miután a Volán-cégcsoport átlagkeresete 2009. év végén bruttó 185 ezer forint, míg a nemzetgazdasági átlagé 198 ezer forint volt - hívják fel a figyelmet. Hozzáteszik: a bérnövekedés üteme elmarad az állami tulajdonú cégek átlagától. Egy elismerten stratégiai ágazatban ezt az elmaradást nem szabad tovább növelni - hangsúlyozzák.
A helyzetet az is bonyolítja, hogy a regisztrációs jegyek kibocsátásával kiderült: a nyugdíjas utazások száma messze magasabb az eddig alapvetően "ötletelésből" származó mutatóknál. Ennek anyagi ellentételezése csak részben valósul meg - kifogásolják. Egy átlagos nagyságú Volánnál áprilisban 130-140 ezer nyugdíjas utazást regisztráltak, aminek a kereskedelmi értéke 65-70 millió forint és ebből az állam 25 millió forintot térít meg - áll a közleményben.
MTI/Menedzsment Fórum