2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A megállíthatatlanul terjedő globalizáció során a transznacionális vállalatok egyre több leányvállalatot hoznak létre, gyakran a cég központjától több ezer kilométerre, egy másik kontinensen. A sokféle nyelv, kultúra, életforma különbözősége kihat a vállalatvezetési módszerekre, az alkalmazottak kezelésére, motiválására is. A sikeres vállalatoknak és vezetőknek ezekre a kihívásokra is meg kell találniuk a hatékony választ.

Az embereknek meg kell tanulniuk, hogy szent helyeik mások számra nem azok, vagy esetleg más miatt szentek. A piac szüntelen bővítése érdekében a gazdasági és kulturális javak termelése kulturális háttértől függetlenül a világpiac egyre nagyobb részét hódítja meg. Ezt a szintet példázzák a brazil szappanoperák, az angolszász pop-rock zenekarok, a kínai éttermek, a világ minden nyelvébe beszüremlő angol szavak. A nemzeti öntudat és a kultúra egységesítését célul tűző nemzetállamok alatt a talajt megingatja az a tény, hogy határaik között a különféle kultúrák egyidejű egymás mellett élése és kölcsönhatása egyre inkább kibontakozik. A kulturális sokféleség e politika jegyében nemcsak tolerálandó, hanem előmozdítandó közpénzekből finanszírozott intézmények révén. A létrejövő identitás-politikai küzdőtér nem feltétlenül kedvez az állam egységének. Míg a nemzetállam elutasította és megtorolta a másságot, addig az (új ) életre kelt különbözőségek, eltérések, variációk mindegyike helyet keres magának a multikulturálissá váló államban.

A huszonegyedik század multinacionális vállalatai két tekintetben nem tesznek semmiféle engedményt. Nem tűrik a munkahelyi szexuális zaklatást, és semmilyen formában nem engedik meg a faji, vallási, nemi alapon történő hátrányos megkülönböztetést. Ezektől eltekintve igaz az a megállapítás, mely szerint a sikeres multinacionális vállalat olyan üzleti politikát követ, amely érzékeny a helyi szokásokra, jellegzetességekre. A globális és a lokális szempontok egyeztetése márpedig sokféleképpen megvalósulhat: ahány vállalkozás, annyiféle megoldás.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!