5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Autószerelő műhelyből épített ki vállalkozói birodalmat a csíkszeredai hokicsapathoz is szorosan kötődő Kurkó János György. A 34 éves székelyföldi üzletembernek elmondása szerint ma sem okozna problémát, ha mindent elölről kellene kezdenie. Az mfor.hu a hetedik leggazdagabb romániai magyarral készített interjút.

Ezzel a Kurkóval valami nincs rendben?

Mi vezette erre a felismerésre, a környezettudatosságra? Bárcsak ragályos lenne az üzletemberek között!

Az elmúlt időszakban rengeteg negatív eseménnyel bombázott a média: hurrikánok, betegségek, háborúk. Talán ezek a hírek, talán az elmúlt 10 év hajszája késztetett arra, hogy elgondolkodjak. Mi értelme rohanni, megvenni a drágábbnál drágább cuccokat, miközben naponta halnak meg emberek, mert nincs ivóvizük?

Úgy szeretnék élni, hogy ne okozzon lelki traumát visszakerülni oda, ahonnan elindultam. Például, ha holnaptól hányni kellene a ganét, vagy fejni a tehenet, azt mondanám: semmi probléma. Eladtam például a BMW-met és terepjárómat, a 20 ezer eurós autó éppen úgy elvisz a célba, mint a 80 ezres, szinte ugyanazt adja, egyetlen "hátránya", hogy megmarad az embernek 60 ezer eurója, amit aztán például jégkorongra fordíthat. Egyik 16 literes fogyasztással károsítja a környezetet, a másik 5,5-el. Most egy Skodával járok és belül mosolygok, mert nem értik az emberek.

Mit szeretne ezzel a magatartással demonstrálni?

Hogy ne a 80 ezres BMW legyen a vállalkozó ember névjegye, ez csak szemfényvesztés. Szeretném, ha a tehetősebb emberek minden cselekedetéről, magatartásáról vagy akár az öltözködésükről, az autójuk márkáiról, a koktélpartijaikról az sugározna, hogy tudatában vannak a világ problémáinak, és nemcsak az ő kis birodalmukhoz tartozó pompát élvezik. Az emberek sorozatosan megrendülnek a TV-képernyőkön látottaktól, de aztán minden megy tovább, azzal a tudattal, hogy majd valaki más megoldja, ő ezért csak keveset tudna tenni.

10-ből 9-en talán azt hinnék: "ezzel a Kurkóval valami nincs rendben". Nem?

És miért? Mert olyan világban élünk, hogy a családban azt mondják a gyermeknek: fiam, ha nem eszed meg a levest, nem kapsz kólát. Mivel ajándékozza a szülő a gyereket? Inkább nem minősíteném.

Más témákra áttérve: Gyakran panaszkodnak a magyarországi cégek a romániai jogszabályi környezet átláthatatlanságára. Ön, belülről, miként vélekedik?

Észlelhető némi pozitív változás, de a törvénykezés és az infrastruktúra tekintetében valóban nagyok a hiányosságok. Csak egy példát említve: majdnem két éve kifizettük az árat egy állami traktorgyár részvényeiért, de még mindig nem vagyunk tulajdonosként bejegyezve. Eközben egyre leromlottabb állapotba kerül a létesítmény, de termelésről még szó sem lehet. Hasonló jogi bonyodalomba keveredett a romániai ÁPV Rt-vel (AVAS) az egyik olasz befektető is, amely szintén egy traktorgyárat privatizált, és az állam - bár megígérte - nem törölte el az átadott cég adósságait. Úgy, ahogy a mi esetünkben sem.

Megoldhatja ezeket a problémákat az EU-hoz való csatlakozás? Az Ön cégének mit jelent ez a folyamat?

Óriási fellendülést jelent ez az egész országnak, és a cégeimnek is. De addig sincs megállás. Kevés időnk van már, és szeretném kihasználni a csatlakozás előtti forrásokat is. Valójában nagy rohanás volt az utóbbi tíz év, képes voltam megragadni a politikai és gazdasági átalakulás lehetőségeit, de nem volt időm arra, hogy konszolidáljam a vállalkozásaimat. Most megpróbálok körültekintőbb döntéseket hozni, amit az új üzleti környezet is megkíván.

Ön privatizálta a Skálának megfelelő romániai üzletláncot is. Mit gondol, mennyire van szükség jó bukaresti kapcsolatokra ahhoz, hogy menjen az üzlet?

Hála Istennek, nálam nem ezen áll vagy bukik a dolog! Olyan típusú vállalkozás a miénk, amely hajlandó kulizni, így általában meg tudunk egyezni a partnereinkkel. Nálam egy tízes skálán talán 2-3 pontnyi hordereje van ennek a kérdésnek.

Mi a véleménye, mennyire élénkítheti a gazdasági kapcsolatokat a nemrég bevezetett Budapest-Marosvásárhely repülőjárat?

Az első géppel utaztam. De tartok tőle, hogy ilyen árak mellett nem lesz versenyképes. Azt javasolnám a légitársaságnak: hagyja el a felesleges külsőségeket és a "full extrát", 45 perc alatt egyáltalán nem fontos ételt felszolgálni az utasoknak, és vezesse be a fapados modellt. A 30 fős hokicsapataink évente 10-15-ször mennek külföldre. Ha csökkennek a költségek, ránk is számíthatnak.

A Hunguest lánchoz tartozó csíkszeredai szállodán kívül tervezi további partnerkapcsolat kiépítését magyarországi cégekkel, kíván a határokon kívül terjeszkedni?

Romániában majdhogynem a földön hever a pénz, csak le kell hajolni érte. Minek erőltessem túl magam?

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Erdélyi befektetések: ha a sáskaraj megindul...
Tolonganak a magyar cégek a román piacokért
Már Erdélyen túl is terjeszkednek a magyar cégek
Magyar befektetőknek ajánlja hazáját Románia ex-elnöke
Aranybánya lehet a magyaroknak a román infokom piac

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!