Erdélyi Péter, a szervezet társelnöke csütörtökön sajtótájékoztatón elmondta: 2009-ben várhatóan 65 ezer személygépkocsit helyeznek forgalomba az országban, ami becsléseik szerint jövőre 75 ezerre bővülhet.
Az elmúlt három évben Magyarországon mintegy 200 ezer autót értékesítettek évente, ami a hasonló országokkal összevetve mintegy 60 százalékkal több, mint amennyit a lakosság és a vállalatok fizetőképes kereslete biztosított volna.
Az autóeladások visszaesésében szerepet játszott a forint árfolyamának ingadozása, valamint a jegybanki alapkamat emelkedése is, a legtöbb embert azonban mégis a Pénzügyi Szervezet Állami Felügyelete (PSZÁF) által januárban meghozott finanszírozás szigorító intézkedése zárta ki az új gépjármű vásárlás lehetőségéből - fejtette ki Erdélyi Péter.
Kiemelte: a hitel összegét a hitelezett tárgy 80 százalékában maximalizáló, illetve a futamidőt legfeljebb 8 évben meghatározó PSZÁF-intézkedés szükséges és elfogadható lépés volt, ugyanakkor a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által tervezett devizahitel szigorításokat már az állam és az ágazat szempontjából is feleslegesnek gondolják.
Győző Gábor, az MGE ügyvezető elnöke kérdésre válaszolva elmondta: az importőrök helyzetének javítása érdekében korábban már javasolták a kormánynak a regisztrációs adó maximalizálását, illetve az új autók alkatrészenkénti termékdíjának egységesítését az egész járműre. A kormányzat hozzáállását jól mutatja, hogy az egyesület utóbbi javaslatát a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) 14 hónapos késéssel, egyeztetés és indoklás nélkül utasította vissza - jegyezte meg az ügyvezető.
MTI/Menedzsment Fórum