Több európai légitársaság is élesen kritizálta a hatóságokat amiatt, hogy továbbra sem engedik repülni gépeiket a múlt szerdán kitört izlandi vulkán hamufelhője miatt.
Wolfgang Mayrhuber, a Lufthansa vezére szerint sok légitársaság már tesztrepüléseket is végzett – tapasztalataik alapján a felhő már annyira felhígult a légtérben, hogy az nem veszélyezteti a repülés biztonságát. Lehet, hogy itt-ott még szükség lehet korlátozásokra, de összességében újra lehetne indítani a légiközlekedést Európában, nyilatkozta Mayrhuber a német ZDF közszolgálati televíziónak vasárnap este.
Szintén nemtetszésének adott hangot Giovanni Bisignani, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) igazgatója: "Most már elég mélyen benne vagyunk ebben a válságban ahhoz, hogy kifejezzük elégedetlenségünket amiatt, ahogy azt a kormányok kezelték" - idézte a szakembert az MTI. Bisignani szerint a világ nagy légitársaságai "legalább néhány légifolyosó" megnyitását kérik.
Megnyílt a magyar légtér
Egyes országok egyébként már megnyitották légterüket - Ausztriában például hétfő reggel óta ismét közlekedhetnek a gépek, emellett Norvégiában és Svédországban is szinte teljes egészében feloldották a korlátozásokat. A németek viszont este nyolc óráig meghosszabbították a légtérzárat, a francia repterek többsége pedig kedd reggelig zárva marad. Emiatt hétfőn várhatóan a járatok felét kell majd törölni Európában, írja a BBC Diego López Garridóra, Spanyolország uniós ügyekért felelős miniszterére hivatkozva.
A magyar légteret az átrepülő forgalom számára, 7500 méter felett hétfőn fél 11-től, teljes egészében pedig 12 órától nyitották meg ismét. Igaz, Ferihegyen a járatok döntő többsége még nem kész a felszállásra, sok járat pedig azért nem tud elindulni, mert a célállomáson még nem fogadnak repülőgépeket - mondta Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vállalati kapcsolatok
igazgatója délben az MTI-nek. Ezért azt javasolja az utasoknak, hogy még ne menjenek ki Ferihegyre, hanem előbb hívják a légitársaságukat.
Malév: több ezer utas rekedt külföldön
Ami a hamufelhő okozta károkat illeti, Ferihegyen csütörtök este és hétfő dél között mintegy 700 járatot töröltek. Ezen belül a Malév több mint 200 járatot nem tudott elindítani, ami mintegy 30 ezer utast érintett, közölte az mfor.hu-val Hegedűs Ádám, a légitársaság kommunikációs igazgatója.
A Malév az anyagi veszteségeket egyelőre nem összesítette, annyit azonban közölt, hogy járatonként több millió forintra is rúghat a kár. A cég az utasoknak két lehetőséget, a jegyek átírását egy későbbi időpontra vagy a jegyár visszafizetését ajánlja fel, a kint rekedt utasok számára viszont - Hegedűs Ádám szerint a többi légitársasághoz hasonlóan - nem ad sem szállást, sem ellátást.
Ez a gyakorlat ellentmond az EU közlekedési biztosa, Siim Kallas által ismertetett jogszabályoknak. Ennek értelmében az utasokat ilyen esetekben külön ellátás illeti meg, így üdítővel, étellel kell őket ellátni, és szállást kell nekik biztosítani. Igaz, a jegy árán felüli pénzbeli kártérítés nem jár számukra, mivel nem a légitársaság hibájára vezethető vissza a járatok késése vagy törlése.
A szóvivő szerint több ezer utasuk rekedt külföldön - az ő helyzetükön a jegyek átfoglalásával próbálnak segíteni. Többségük egyébként ezt a lehetőséget választja - április 30-ig díjmentesen tehetik meg mindezt.
A Malév azzal számol, hogy ha ma 15 órakor valóban megnyitják a magyar légteret, és a többi európai ország is megteszi ezt a lépést, akkor akár már kedden menetrend szerint járhatnak a gépeik. Erről az utasok a légitársaság honlapján tájékozódhatnak.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy az IATA szerint a vulkánkitörés legalább napi 200 millió dollár veszteséget okoz a légiközlekedésben érdekelt cégeknek.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum