Szakértők szerint a bíróság ezzel csupán több időt akar hagyni magának arra, hogy válaszoljon az indianai nyugdíj-, és építési alapok beadványára. Ezek a társaságok azzal a sürgős kéréssel fordultak a hétvégén a legfelsőbb bírósághoz, hogy fagyassza be a Chrysler kulcsüzletága eladását, mert fellebbezni akarnak az ügylet ellen. A bíróság lépése keresztülhúzhatja a washingtoni kormány azon tervét, hogy az amerikai autógyárat ismét nyereségessé teszi, miközben azt nem terheli adósságainak nagy része. A Chrysler értékesítését vezetésének korábbi közlése szerint egy hét múlva ütnék nyélbe. Június 15-e után azonban a Fiat elállhat az ügylettől, és akkor a cégre valószínűleg felszámolás vár.
A New York-i szövetségi fellebbviteli bíróság már pénteken jóváhagyta az eladásról szóló döntést, de az esetleges észrevételek benyújtására hétfőig adott időt. A fellebbviteli bíróság gyakorlatilag már ezt megelőzően leállította az értékesítési folyamatot, majd pénteken mégis jóváhagyta az eladást, azzal, hogy a fellebbezések után a legfelső bíróság hozza meg a végső döntést.
A fellebbezni óhajtó alapok szerint az ügylet igazságtalanul előnyben részesíti a cég fedezet nélküli részvényeseit szemben a fedezetet felmutatókkal, például velük. Az alapoknak ezenkívül alkotmányossági aggályaik is vannak: szerintük az amerikai államkincstár kongresszusi felhatalmazás nélkül használt fel a Chrysler csődvédelmének finanszírozására a tavaly jóváhagyott bankmentő csomagból, az úgynevezett TARP-alapból.
A Chrysler amerikai autógyár csődügyében eljáró bíró a múlt vasárnap hozta meg döntését, hogy a Chrysler amerikai aktíváinak jelentősebb része az olasz FIAT járműipari konszern vezette befektetői csoporté lehet, 2 milliárd dollárért.
A csődbementnek nyilvánított Chrysler helyett felálló új autógyártó részvénytöbbsége a New York Times akkori értesülése szerint azonban nagyrészt nem a FIAT-é lenne, hanem a járműipari dolgozók szakszervezetéé, egészségpénztáráé, 12 százalék lesz a kanadai kormányé és ezen belül egy kis rész az amerikai kormányzaté, míg a FIAT részesedése 20 százalékot ér csak el.
MTI/Menedzsment Fórum