A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) harmadik negyedéves adatai szerint átlagosan heti 25 468 példányt sikerült értékesíteni Simicska Lajos napilapjából, a Magyar Nemzetből. Így ezzel az idei évet tekintve 27,9 százalékos a "veszteség". Ahogy azt korábbi cikkeinkben is leírtuk, Simicska Lajos februári kirohanása igencsak megviselte a napilap értékesítését a Matesz adatai alapján, bár már önmagában az Orbán-Simicska vita is szerepet játszhat az eladások csökkenésében. Elképzelhető ugyanis, hogy néhány kormányközeli előfizetőt már korábban elbukott a lap, a vállalkozó kirohanása után pedig a kormányszimpatizáns magánszemélyeket, kisebb szervezetek veszíthetett el a Magyar Nemzet a vásárlói sorából.
A harmadik negyedévben 11,2 százalékkal adtak el kevesebb lapot, mint a másodikban. Ezt egy 13,4 és egy első negyedéves 6,3 százalékos zsugorodás előzte meg. 2014 július-szeptemberéhez képest pedig már vásárlóik harmadát elbukták, a friss auditált adat ugyanis 30,2 százalékkal kevesebb.
Bár nem ennyire volt rossz a helyzet, de a többi általunk vizsgált közéleti napilap sem remekelt. A Népszava 12 005 darabos átlagos értékesítése 13,2 százalékkal kevesebb az előző évinél és 5,3-mal a második negyedévinél, míg a Népszabadság 3 hónap alatt vásárlói 0,7, egy év alatt pedig 6,4 százalékát veszítette el.
A közéleti-gazdasági lapok már jobban muzsikáltak
Ugyan a Figyelőt leszámítva éves bázison tetemes veszteségek mutatkoznak a vizsgált hetilapoknál, negyedéves szinten egész jól sikerült teljesíteni. A Heti Válasz, mely szintén Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik, 3,6 százalékkal több lapot tudott eladni, mint a második negyedévben, a HVG pedig 1 százalékos növekedést ért el. 2014 azonos időszakához viszonyítva azonban nem áll fényesen a lapok szénája, hiszen a Heti Válasz 7,7, a HVG pedig 7,4 százalékos mínuszt könyvelhetett el.
Az, hogy negyedéves bázison sikerült növekedést elérni, szezonális hatás eredménye is lehet, nyaraláskor ugyanis általában több nyomtatott lapot veszünk.
Még ennél is rosszabb a 168 óra helyzete, hiszen az átlagosan eladott 14 438 darabos példányszám 4,8 százalékkal kevesebb a második negyedévinél, és 9,4-gyel marad el az előző évi teljesítménytől. A Figyelő három hónap alatt 7,8 százalékát veszítette el a vásárlóinak, előző év azonos időszakához képest azonban a most közölt 7533 darabos átlag 0,6 százalékkal kevesebb.
A pletykalapok taroltak
Az adatok alapján úgy tűnik, hogy a harmadik negyedévben rákaptunk a pletykalapokra, hiszen minden általunk vizsgált lap esetében jelentős növekdés mutatkozott. 2014 azonos időszakához képest a Best 7,6, a Story pedig 4,8 százalékos növekedést ért el, három hónap alatt sorrendben 8,5 és 6,1 százalékkal sikerült több lapot eladni heti átlagban.
A látványos emelkedésben itt is valószínűleg szezonális hatások játszhattak szerepet, hiszen nyaraláskor több nyomtatott újságot vásárolunk és köztük inkább kedveltebbek lehetnek a könnyedebb témákkal foglalkozók.
Ehhez a csoporthoz a negyedéves eredményei alapján befér még a HOT! magazin is, hiszen az átlagosan eladott 64 459 lap 14,5 százalékkal több a második negyedévinél. Éves bázison viszont még továbbra is 4,3 százalékos elmaradásban van.
Negyedéves bázison a két színes napilap, a Blikk és Bors is növekedett, viszont ezzel még nem sikerült meghaladni a 2014 azonos időszakában auditált átlagos értékesített példányszámot. A Blikk 1,7, a Bors pedig 1,4 százalékos elmaradásban volt az idei harmadik negyedévben.
A két általunk vizsgált női hetilap közül pedig egyértelműen a Kiskegyed volt "sikeresebb". Az értékesített 192 833 darabos példányszám ugyanis három hónap alatt 1,3, egy év alatt pedig 1,1 százalékos növekedést jelent. Ellenben bár a Nők Lapja a második negyedévhez viszonyítva 2 százalékos bővülést ért el, a 217 308 darabos példányszám 2,6 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.
Székely Sarolta
mfor.hu