4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A harmadik negyedévben tovább zuhant a milliárdos vállalkozó napilapjának értékesítése, igaz, a zsugorodás mértéke kicsivel elmarad a második negyedévitől.

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) harmadik negyedéves adatai szerint átlagosan heti 25 468 példányt sikerült értékesíteni Simicska Lajos napilapjából, a Magyar Nemzetből. Így ezzel az idei évet tekintve 27,9 százalékos a "veszteség". Ahogy azt korábbi cikkeinkben is leírtuk, Simicska Lajos februári kirohanása igencsak megviselte a napilap értékesítését a Matesz adatai alapján, bár már önmagában az Orbán-Simicska vita is szerepet játszhat az eladások csökkenésében. Elképzelhető ugyanis, hogy néhány kormányközeli előfizetőt már korábban elbukott a lap, a vállalkozó kirohanása után pedig a kormányszimpatizáns magánszemélyeket, kisebb szervezetek veszíthetett el a Magyar Nemzet a vásárlói sorából.

A harmadik negyedévben 11,2 százalékkal adtak el kevesebb lapot, mint a másodikban. Ezt egy 13,4 és egy első negyedéves 6,3 százalékos zsugorodás előzte meg. 2014 július-szeptemberéhez képest pedig már vásárlóik harmadát elbukták, a friss auditált adat ugyanis 30,2 százalékkal kevesebb. 

Bár nem ennyire volt rossz a helyzet, de a többi általunk vizsgált közéleti napilap sem remekelt. A Népszava 12 005 darabos átlagos értékesítése 13,2 százalékkal kevesebb az előző évinél és 5,3-mal a második negyedévinél, míg a Népszabadság 3 hónap alatt vásárlói 0,7, egy év alatt pedig 6,4 százalékát veszítette el.

A közéleti-gazdasági lapok már jobban muzsikáltak

Ugyan a Figyelőt leszámítva éves bázison tetemes veszteségek mutatkoznak a vizsgált hetilapoknál, negyedéves szinten egész jól sikerült teljesíteni. A Heti Válasz, mely szintén Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik, 3,6 százalékkal több lapot tudott eladni, mint a második negyedévben, a HVG pedig 1 százalékos növekedést ért el. 2014 azonos időszakához viszonyítva azonban nem áll fényesen a lapok szénája, hiszen a Heti Válasz 7,7, a HVG pedig 7,4 százalékos mínuszt könyvelhetett el.

Az, hogy negyedéves bázison sikerült növekedést elérni, szezonális hatás eredménye is lehet, nyaraláskor ugyanis általában több nyomtatott lapot veszünk. 

Még ennél is rosszabb a 168 óra helyzete, hiszen az átlagosan eladott 14 438 darabos példányszám 4,8 százalékkal kevesebb a második negyedévinél, és 9,4-gyel marad el az előző évi teljesítménytől. A Figyelő három hónap alatt 7,8 százalékát veszítette el a vásárlóinak, előző év azonos időszakához képest azonban a most közölt 7533 darabos átlag 0,6 százalékkal kevesebb.

A pletykalapok taroltak

Az adatok alapján úgy tűnik, hogy a harmadik negyedévben rákaptunk a pletykalapokra, hiszen minden általunk vizsgált lap esetében jelentős növekdés mutatkozott. 2014 azonos időszakához képest a Best 7,6, a Story pedig 4,8 százalékos növekedést ért el, három hónap alatt sorrendben 8,5 és 6,1 százalékkal sikerült több lapot eladni heti átlagban.

A látványos emelkedésben itt is valószínűleg szezonális hatások játszhattak szerepet, hiszen nyaraláskor több nyomtatott újságot vásárolunk és köztük inkább kedveltebbek lehetnek a könnyedebb témákkal foglalkozók.

Ehhez a csoporthoz a negyedéves eredményei alapján befér még a HOT! magazin is, hiszen az átlagosan eladott 64 459 lap 14,5 százalékkal több a második negyedévinél. Éves bázison viszont még továbbra is 4,3 százalékos elmaradásban van.

Negyedéves bázison a két színes napilap, a Blikk és Bors is növekedett, viszont ezzel még nem sikerült meghaladni a 2014 azonos időszakában auditált átlagos értékesített példányszámot. A Blikk 1,7, a Bors pedig 1,4 százalékos elmaradásban volt az idei harmadik negyedévben.

A két általunk vizsgált női hetilap közül pedig egyértelműen a Kiskegyed volt "sikeresebb". Az értékesített 192 833 darabos példányszám ugyanis három hónap alatt 1,3, egy év alatt pedig 1,1 százalékos növekedést jelent. Ellenben bár a Nők Lapja a második negyedévhez viszonyítva 2 százalékos bővülést ért el, a 217 308 darabos példányszám 2,6 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!