Számos olyan szektor képviselői fognak a jövőben komoly kihívás elé nézni, ahol eddig a versenyképesség alappillére az alacsonyabb munkaerőköltség volt. Mind a statisztikák, mind a vállalkozók beszámolói azt mutatják, hogy a szakképzett munkaerőből komoly hiány mutatkozik. Emiatt a cégeknek arra is áldozniuk kell, hogy a meglévő munkatársaikat megtartsák, ahogy az is egyre több anyagi erőforrást igényel, ha új munkatársakat akarnak felvenni. A témával foglalkozó felmérések, ahogy a hivatalos munkaügyi statisztikák is azt mutatják, hogy idén soha nem látott reálbéremelésnek lehettünk tanúi.
A növekvő költségek rontják a hazai vállalatok versenyképességét, legyen szó akár a hazai piacról, akár a nemzetközire fókuszáló vállalkozásokról. Ahhoz, hogy a versenytárakhoz képest ne romoljon a piaci pozíciójuk a bérköltségek növekedését valamilyen formában kompenzálniuk kell. Adódna, hogy a termelékenységet növeljék, vagyis az alkalmazottak a magasabb bérért „többet termeljenek”, ám ez a gyakorlatban kevésbé járható út. Ha ugyanis a béremelés mellett nem történik egyéb beruházás, akkor legfeljebb a munkatársak növekvő motivációja segítheti a növekedést. Adódik tehát, hogy a vállalkozásoknak meg kell találni azokat a lehetőségeket, ahol le tudnak faragni a költségeikből, esetleg a kedvezőbb árak mellett még magasabb minőségű szolgáltatást is kapjanak.
Alacsonyabb ár, egyszerű kereskedőváltás
Ilyen területnek számíthatnak az energiaköltségek, amely jónéhány – elsősorban termelő - vállalkozás számára jelent meghatározó elemet a költségvetésben. A jogszabályok alapján 2008. január 1-jétől a felhasználók szabadon dönthetnek arról, hogy melyik kereskedőtől vásárolják meg a működésükhöz szükséges villamos energiát. Ráadásul a piacon lévő kereskedők bármelyikétől kérhetnek a vállalkozások ajánlatot, illetve szerződhetnek, mivel a villamosenergia-beszerzés nem földrajzi helyhez kötött.
A váltás nem kifejezetten bonyolult dolog, hiszen új kereskedővel történő megállapodás esetén ennek dokumentációját és teljes ügyintézését az érintettek térítésmentesen végzik, azzal összefüggésben nem számíthatnak fel díjat az ügyfélnek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nagyobb vállalatok a piacnyitást követően igyekeztek megtalálni a számukra optimális megoldás. Az MVM Partner piackutatási tapasztalatai szerint ugyanakkor a viszonylag alacsony energiaigényű vállalatoknál jellemzően nincs dedikált szakember, így az energia beszerzés gyakorta párosul szakmai és piaci tájékozatlansággal, amit csupán az igen magas árérzékenységgel ellensúlyoznak. Ők jellemzően akkor vágnak bele a kereskedőváltásba, ha annak már komolyabb anyagi előnyét látják.
A szolgáltatás minősége is hangsúlyos
Ennek ellenére egy kisebb energiafogyasztással bíró vállalkozásnak is mindenképpen érdemes megvizsgálni a legalább a kereskedőváltás lehetőségét, hiszen az számos korábban nem sejtett előnnyel is járhat. Az MVM Partner által megosztott tapasztalatok szerint az energiaár mellett döntő szempont az egyszerű, átlátható számlázás, a szerződéses kondíciók, illetve a kereskedő hírneve, és tulajdonosi háttere is. Mégsem ezek a legfontosabbak a cégek számára! Az eredmények ugyanis azt mutatják, hogy a felsorolt szempontokat megelőzi a kapcsolattartó megléte, illetve a kapcsolattartás színvonala.
Nem véletlen mindezek fényében, hogy az MVM Partnernél például a partneri együttműködés egyik alappillére a dedikált, egyedi ügyfélkezelés. Ennek során mind az árak, mind az igények tekintetében testre szabott megoldást tudnak kínálni. A kijelölt kapcsolattartó személye, és annak szakmai felkészültsége és elérhetősége így az alacsonyabb árak mellett döntő szempontként említhetőek a kereskedőváltás mérlegesésekor.
mfor.hu