3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt egy évtizedben a szegényes vámkezelési környezetből - amikor még lerobbant gyártelepen vagy adott esetben lepusztult épületben lapult meg egy-egy vámkezelő hely - mára korszerű, minden igényt magas szinten kielégítő, a logisztikai elvárásoknak is megfelelő vámszolgáltatási helyszínek jöttek létre. Kérdés azonban, mi lesz a sorsuk, hol lesz a helyük az uniós csatlakozást követően? A témáról Tüske Pétert, a Magyar Vámügyi Szövetség alelnöke nyilatkozott.

Lekezelt kezelőhelyek

Többnyire csak arról lehet hallani, miként alakul majd a hivatalok száma, illetékességi területe. Arról kevés szó esik, hogy a vámhivatalok cégeknél megtalálható vámkezelő helyeivel mi lesz. Ki dönti el; melyik marad meg, s melyik nem? Lehet, hogy a vámkezelő helyekkel rendelkező (többnyire nem magyar tulajdonú) cégek stratégiai terjeszkedés végett építették ki magyarországi bázisukat, amelynek az EU-ba történő belépésünket követően még nagyobb szerepet szánnak.

Akár az is megtörténhet, hogy az adott társaság a Kelet-Európába irányuló összes forgalmának vámügyeit mondjuk Bécs helyett Budapesten intézi, mivel eggyel arrébb lépett az utolsó EU tagországok sorában.

A vámkezelő helyek kérdését tehát rendkívül alaposan vizsgálni kell azért, hogy a vámhatóság egy esetleges rossz döntéssel ne sértse meg a gazdálkodók érdekeit, a befektetési környezetet. A testület az utóbbi időben arccal a logisztikai központok felé tekint. Ugyanakkor elfelejti megválaszolni azt a kérdést, amit korábban már felvetettünk, hogy mi tekinthető ma logisztikai központnak? A központ fizikai területe, amely a potenciális lehetőségek és a logisztikai funkció esetleges hordozója? Vagy a valós logisztikai szakszolgáltatót értjük ez alatt? Azt a vállalkozást, amely gyakorlatilag nem szállítmányoz, nem raktároz, nem termel, hanem kizárólag csak a logisztikai terület infrastrukturális üzemeltetésében érintett, s amelyet minden más társaság megfelelő díjazás fejében azonos feltételekkel elérhet? Van-e ma olyan logisztikai központi szakszolgáltató, aki rendelkezik a vámeljárásokhoz szükséges, megfelelő engedélyekkel? Hiszen például a Harbour Park esetében a vámkezelő helyi engedélyt sem a parknak, hanem egyik albérlőjének adta a regionális parancsnokság... Hol lesz tehát az a hely, ahol az állami vámszolgáltatás megtelepedik majd, s amit versenysemlegesen, egyaránt elérhetnek a kisebb és a nagyobb vállalatok, ha nem tudják megfizetni a vámhivatal jelenlétét saját telephelyükön?

A felvetett kérdésekre pedig még a csatlakozásig hátralévő időben meg kell találni a megfelelő válaszokat. A vámkezelő helyeknek ugyanis oda kellene kerülniük, ahol 2004 után is tényleges is megmarad az aktív forgalom mondta befejezésül Tüske Péter.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!