5p

Meghaladta a 300 milliárd forintot az állami vasútvállalat kötelezettségeinek összege 2010 végén, és a társaság idén további 85 milliárdos hitelfelvételt tervez - derül ki a társaság nyilvános beszámolójából. A vasútvállalatnak tavaly 35,8 milliárd forintos vesztesége volt a 2009-es 33,9 milliárdos mínusz után. Mfor.hu-háttér.

Csökkenő árbevétel és növekvő veszteség jellemezte a MÁV 2010-es évét: a vasúttársaság 170,4 milliárd forintos árbevétel mellett 35,8 milliárd forintos mínuszt hozott össze. A cég adósságállománya az év végére 300 milliárd forint fölé emelkedett, a tervek szerint ezt fogja a magánnyugdíjpénztári vagyonból konszolidálni a kormány.

Egyre nagyobb a veszteség

A 2009-es 180 milliárd forintról tavaly 170,4 milliárdra csökkent a MÁV árbevétele, azaz a vasúttársaság is megérezte a válság negatív hatásait. A kiadásokon belül a legnagyobb tételt az anyagjellegű ráfordítások tették ki, ezen a soron az előző évi 111,3 milliárd forint után tavaly 100,9 milliárd forint jelent meg. A második legjelentősebb tétel a személyi jellegű kiadások 75,1 milliárdja volt, ami kismértékű csökkenést jelentett az előző évhez képest.

A bevételek és kiadások egyenlegéből 26,7 milliárd forintos üzemi veszteség adódott a cégnél a 2009-es 21,9 milliárd forint után. A mérleg szerinti eredmény 35,8 milliárd forintos mínuszt mutatott az egy évvel korábbi 33,9 milliárdos veszteség után.

A 2011 évi költségvetési törvény alapján az államkassza 21 milliárd forintos pályavasúti költségtérítést biztosít a MÁV Zrt. pályavasúti tevékenységéhez kapcsolódó indokolt költségek fedezetére, a MÁV-START Zrt. személyszállítási költségtérítése tárgyévre 153 milliárd forint a kormányrendelet alapján - olvasható a MÁV beszámolójában. "A fentiekből látható, hogy a MÁV-START Zrt, mint a MÁV Zrt. legnagyobb vevője költségtérítésének folyamatos folyósítása mellett fizetőképes lesz" - áll a dokumentumban.

A személyszállítás még nyereséges


Ha csak a MÁV személyszállítási üzletágát vizsgáljuk, akkor kiderül, hogy a MÁV Start Zrt. árbevétele 68,1 milliárd forint volt, ami 4,75 százalékkal volt magasabb a 2009-es összegnél. Ehhez azonban szükség volt a 20,1 milliárd forintos állami árkiegészítésre is, hiszen a menetdíjakból és helyjegyekből 35,4 milliárd forint volt a társaság bevétele.

A MÁV Start beszámolója szerint az árbevétel növekedése nagyrészt a 2010 februárjában végrehajtott 10 százalékos áremelésnek volt köszönhető, az utasok száma és az átlagos utaskilométer továbbra is folyamatosan csökken. A fogyasztói árkiegészítés lebontásából kiderül az is, hogy a 20 milliárd forintos összeg legnagyobb részét a tanulók kedvezménye tette ki, ez 6,6 milliárd forintot jelentett 2010-ben. Az 50 százalékos kedvezmények 5,4 milliárd forintot tettek ki, míg a 90 százalékos utazási kedvezmények miatt 4,2 milliárd forintot utalt át az állam a vasúttársaságnak.

A MÁV Start Zrt. mérleg szerinti eredménye 226 millió forintos nyereséget mutatott tavaly, míg az EBITDA 6,1 milliárdot tett ki. A fenti számokból az derül ki, hogy a vasúttársaság személyszállítási üzletága ha minimális mértékben is, de nyereséggel járult hozzá a vállalatcsoport eredményéhez.

Adósságcsapdában a MÁV?

A MÁV Zrt. adósságállományát vizsgálva kiderül, hogy 2010 végén már meghaladta a 300 milliárd forintot a függőben lévő kötelezettségek összege. Ezen belül a hosszútávú kötelezettségek összesen 231,8 milliárd forintot tettek ki, amiből a legnagyobb tételt a beruházási hitelek 115,9 milliárd forintos összege tette ki. Emellett 102,5 milliárd forintnyi működési hitele volt a vasútnak, 3,4 milliárdot tettek ki a vállalkozói kölcsönök és 10 milliárd forintot a MÁV kötvényei.

A hosszú lejáratú kölcsönöket illetően a vasúttársaság beszámolójában ütemezés is található a visszafizetéssel kapcsolatban. Ezek alapján már az idén lesz 44,9 milliárd forintnyi lejáró hitele a cégnek, majd jövőre további 42,7 milliárd forintot kell visszafizetni.

A rövid lejáratú kötelezettségek állománya 80,9 milliárd forintot tett ki 2010 végén, ami 11,7 milliárd forintos emelkedést jelent 2009-hez képest. A rövid lejáratú kötelezettségek a források 10,14 százalékát, míg a kötelezettségek állományának 12,02 százalékát teszik ki - emeli ki a cég.

A beszámolóból az is kiderül, hogy a tervek szerint 2011-ben további 85 milliárd forintnyi hitelt venne fel a MÁV, amiből 40 milliárd forint lenne a beruházási hitel és 45 milliárd forint az állami kezesi működési hitel. Ezeket azonban csak 2013-ban kellene elkezdeni visszafizetni.

A MÁV eladósodottsági mutatója, vagyis az idegen tőke és az összes eszköz hányadosa 2010-ben 84,34 százalékos volt az előző évi 81,41 százalék után. "Az előző évhez képest az eladósodottság foka nőtt, a mutató értéke rendkívül kedvezőtlen" - olvasható a beszámolóban. A hosszútávú eladósodottsági mutató továbbra is magas, tavaly 91,88 százalékot tett ki.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!