Csökkenő árbevétel és növekvő veszteség jellemezte a MÁV 2010-es évét: a vasúttársaság 170,4 milliárd forintos árbevétel mellett 35,8 milliárd forintos mínuszt hozott össze. A cég adósságállománya az év végére 300 milliárd forint fölé emelkedett, a tervek szerint ezt fogja a magánnyugdíjpénztári vagyonból konszolidálni a kormány.
Egyre nagyobb a veszteség
A 2009-es 180 milliárd forintról tavaly 170,4 milliárdra csökkent a MÁV árbevétele, azaz a vasúttársaság is megérezte a válság negatív hatásait. A kiadásokon belül a legnagyobb tételt az anyagjellegű ráfordítások tették ki, ezen a soron az előző évi 111,3 milliárd forint után tavaly 100,9 milliárd forint jelent meg. A második legjelentősebb tétel a személyi jellegű kiadások 75,1 milliárdja volt, ami kismértékű csökkenést jelentett az előző évhez képest.
A bevételek és kiadások egyenlegéből 26,7 milliárd forintos üzemi veszteség adódott a cégnél a 2009-es 21,9 milliárd forint után. A mérleg szerinti eredmény 35,8 milliárd forintos mínuszt mutatott az egy évvel korábbi 33,9 milliárdos veszteség után.
A 2011 évi költségvetési törvény alapján az államkassza 21 milliárd forintos pályavasúti költségtérítést biztosít a MÁV Zrt. pályavasúti tevékenységéhez kapcsolódó indokolt költségek fedezetére, a MÁV-START Zrt. személyszállítási költségtérítése tárgyévre 153 milliárd forint a kormányrendelet alapján - olvasható a MÁV beszámolójában. "A fentiekből látható, hogy a MÁV-START Zrt, mint a MÁV Zrt. legnagyobb vevője költségtérítésének folyamatos folyósítása mellett fizetőképes lesz" - áll a dokumentumban.
A személyszállítás még nyereséges
Ha csak a MÁV személyszállítási üzletágát vizsgáljuk, akkor kiderül, hogy a MÁV Start Zrt. árbevétele 68,1 milliárd forint volt, ami 4,75 százalékkal volt magasabb a 2009-es összegnél. Ehhez azonban szükség volt a 20,1 milliárd forintos állami árkiegészítésre is, hiszen a menetdíjakból és helyjegyekből 35,4 milliárd forint volt a társaság bevétele.
A MÁV Start beszámolója szerint az árbevétel növekedése nagyrészt a 2010 februárjában végrehajtott 10 százalékos áremelésnek volt köszönhető, az utasok száma és az átlagos utaskilométer továbbra is folyamatosan csökken. A fogyasztói árkiegészítés lebontásából kiderül az is, hogy a 20 milliárd forintos összeg legnagyobb részét a tanulók kedvezménye tette ki, ez 6,6 milliárd forintot jelentett 2010-ben. Az 50 százalékos kedvezmények 5,4 milliárd forintot tettek ki, míg a 90 százalékos utazási kedvezmények miatt 4,2 milliárd forintot utalt át az állam a vasúttársaságnak.
A MÁV Start Zrt. mérleg szerinti eredménye 226 millió forintos nyereséget mutatott tavaly, míg az EBITDA 6,1 milliárdot tett ki. A fenti számokból az derül ki, hogy a vasúttársaság személyszállítási üzletága ha minimális mértékben is, de nyereséggel járult hozzá a vállalatcsoport eredményéhez.
Adósságcsapdában a MÁV?
A MÁV Zrt. adósságállományát vizsgálva kiderül, hogy 2010 végén már meghaladta a 300 milliárd forintot a függőben lévő kötelezettségek összege. Ezen belül a hosszútávú kötelezettségek összesen 231,8 milliárd forintot tettek ki, amiből a legnagyobb tételt a beruházási hitelek 115,9 milliárd forintos összege tette ki. Emellett 102,5 milliárd forintnyi működési hitele volt a vasútnak, 3,4 milliárdot tettek ki a vállalkozói kölcsönök és 10 milliárd forintot a MÁV kötvényei.
A hosszú lejáratú kölcsönöket illetően a vasúttársaság beszámolójában ütemezés is található a visszafizetéssel kapcsolatban. Ezek alapján már az idén lesz 44,9 milliárd forintnyi lejáró hitele a cégnek, majd jövőre további 42,7 milliárd forintot kell visszafizetni.
A rövid lejáratú kötelezettségek állománya 80,9 milliárd forintot tett ki 2010 végén, ami 11,7 milliárd forintos emelkedést jelent 2009-hez képest. A rövid lejáratú kötelezettségek a források 10,14 százalékát, míg a kötelezettségek állományának 12,02 százalékát teszik ki - emeli ki a cég.
A beszámolóból az is kiderül, hogy a tervek szerint 2011-ben további 85 milliárd forintnyi hitelt venne fel a MÁV, amiből 40 milliárd forint lenne a beruházási hitel és 45 milliárd forint az állami kezesi működési hitel. Ezeket azonban csak 2013-ban kellene elkezdeni visszafizetni.
A MÁV eladósodottsági mutatója, vagyis az idegen tőke és az összes eszköz hányadosa 2010-ben 84,34 százalékos volt az előző évi 81,41 százalék után. "Az előző évhez képest az eladósodottság foka nőtt, a mutató értéke rendkívül kedvezőtlen" - olvasható a beszámolóban. A hosszútávú eladósodottsági mutató továbbra is magas, tavaly 91,88 százalékot tett ki.
Beke Károly
mfor.hu