Szarvas Ferenc a rendezvényen hangoztatta: a második világháború vége óta vesztő pozícióban volt a vasút: ezen kell most fordítani. Példaként említette, hogy Magyarországon harminc év alatt a vasúti személyszállítás volumene a felére, az áruszállításé a harmadára esett.
Álláspontja szerint érdemi intézkedésekre van szükség, amelyek a vasút felé terelik a megrendelőket, legyen szó útdíjról, vagy annak a - Nyugat-Európában már működő - rendszernek valamiféle átvételéről, amely szerint bizonyos árukat egy meghatározott távolságon túl csak sínen lehet szállítani.
Rámutatott: árban is fel kell vennie a versenyt az egyéni közlekedéssel a vasútnak; ma egy ember egy irányba utazása nagyjából annyiba kerül autóval, mint vasúton. Ha ez az arány két embernél lenne egyező, akkor az "jóval erősebb késztetést jelentene", hogy többen válasszák a kötött pályás közlekedést.
A szolgáltatás színvonalának emelésére is szükség volna. Ha nem is nyugat-európai,de ne is balkáni állapotok uralkodjanak a vasútállomásokon - fogalmazott -, amelyeknek döntő többsége ma ebből a szempontból "a józanul elvárható szint alatt teljesít".
Lényeges elemként említette a gördülő állomány megújítását is, hozzátéve, egy konszolidált közlekedési társaság már részben vagy egészben piaci alapokon is fejleszthet ezen a területen. Megjegyezte: egy 30-40 éves élettartamú eszköz beszerzéséhez nemigen lehet piaci finanszírozót találni.
Hangsúlyozta: az ötven éves élettartamú síneket és negyven évig szolgáló gördülőállományt kezelő cég komoly működési tartalékokat tudna feltárni, ha előre tervezhetne.
Dávid Ilona, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) elnök-vezérigazgatója a konferencián köszöntőjében hangoztatta: a két vasúttársaság nem egymással van versenyben, hanem az egyéni közlekedéssel.
Az elnök-vezérigazgató arról számolt be, hogy nagyobb zökkenők nélkül sikerült átvennie a GYSEV-nek a hónap elején a MÁV-tól átkerült pályavasutakat.
Elmondta azt is, hogy a meglévő három mellé hét Jenbacher motorkocsit vásároltak, amelyek menettulajdonságai és a kényelmi szempontok alapján is jobbak azoknál a szerelvényeknél, amelyek eddig jártak ezeken a vonalakon. Alkalmasak a 120 kilométeres tempóra, több utast tudnak szállítani, jobban gyorsulnak, intenzívebb és csendesebben fékeznek. Nagyobb súlyuk miatt pedig baleset esetén biztosabb pályatartásuk - sorolta Dávid Ilona.
Szólt arról is: az új vonalakon is közlekednek majd az ÖBB-től vásárolt Schlieren vagonok, amelyekhez igénybe veszik a MÁV-Trakció szolgáltatásait; cserébe a GYSEV a mostaninál több vontatást vállal a másik társaság IC-vonatainál.
MTI