Úgy tűnik azonban, hogy ez csak egy ajánlat lesz a kiskereskedelmi cégek részére, nem kötelező érvényű. Ez utóbbi nem is lehetséges, hiszen uniós versenyszabályokba ütközne.
Abban is meg kell egyezni még, hogy mit nevezünk magyar terméknek – mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke -, azt, ami teljes egészében magyar mezőgazdasági alapanyagból készült, vagy azt is, aminek csak bizonyos hányada tartalmaz ilyet. Hozzátette: természetesen az esetben sem kérhetnék számon a kereskedőtől azt a honi terméket, amiből nálunk hiány van.
Mint mondta, az olyan árukat, amelyek nem termeszthetők, illetve állíthatók elő itthon – mint például a banán – nem is fogják vizsgálni.
Az intézkedéssel egyébként is a nagyobb élelmiszerláncokat akarják rávenni a magyar áruk nagyobb arányú forgalmazására. "A kis boltokat senki nem akarja bántani" – fogalmazott Vámos György.
Azt azonban továbbra is szem előtt kívánják tartani, hogy a vásárlóknak lehetőségük legyen olcsó terméket vásárolni, hiszen a magyar fogyasztók nagyon árérzékenyek, és csak másodsorban érdekli őket, milyen eredetű termékek kerülnek be a kosarukba.
Hozzátette: már most is figyelnek arra, hogy ha egy magyar és egy import termék ugyanazokkal a feltételekkel kerülhet az áruházukba, akkor a hazait részesítsék előnyben. Az élelmiszer kategóriában – ahol különösen fontos ez a kérdés – már most 70 százalék körüli a magyar áruk aránya – hívta fel a figyelmet a kommunikációs vezető.