3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyelőre csak terv, hogy az élelmiszerboltokban a termékek nyolcvan százaléka magyar lesz, hiszen még számos tényezőt kell vizsgálni: például, hogy mit is értünk magyar árun. Az intézkedés célpontjai elsősorban a nagyobb áruházláncok, nem a magyar tulajdonú kisboltok. Mfor.hu háttér.

Magyar termékekkel erősítenének
Az élelmiszer-kiskereskedelemben legkésőbb június 30-tól az értékesített áruk nyolcvan százaléka magyar eredetű lesz – közölte néhány napja Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter. Egyelőre azonban ez még terv: etikai kódexben "írnák elő", hogy milyen arányban kerülhetnek fel a polcokra a magyar és az import termékek.

Úgy tűnik azonban, hogy ez csak egy ajánlat lesz a kiskereskedelmi cégek részére, nem kötelező érvényű. Ez utóbbi nem is lehetséges, hiszen uniós versenyszabályokba ütközne.

Abban is meg kell egyezni még, hogy mit nevezünk magyar terméknek – mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke -, azt, ami teljes egészében magyar mezőgazdasági alapanyagból készült, vagy azt is, aminek csak bizonyos hányada tartalmaz ilyet. Hozzátette: természetesen az esetben sem kérhetnék számon a kereskedőtől azt a honi terméket, amiből nálunk hiány van.

A szakértő azon kérdésünkre, hogy jelenleg milyen arányban találhatók magyar termékek a polcokon, elmondta: a tisztázatlan fogalom miatt ezt nagyon nehéz meghatározni. Ezért először ezt kell definiálni, hogy tudjuk, mi legyen a számítás alapja.
 
Nem bántanák a kisboltokat
 
Bár korábban elhangoztak olyan nyilatkozatok kisebb boltok tulajdonosaitól, hogy az intézkedés hatására lehúzhatnák a redőnyt, hiszen ez megvalósíthatatlan számukra, Vámos György állítja: nincsenek veszélyben a magyar tulajdonú kis üzletek, ezek ugyanis már most is nagyobb arányban árusítanak bizonyos termékkategóriákban (például tejtermékekből, húsféleségekből) hazai eredetű terméket, mint az üzletláncok.

Mint mondta, az olyan árukat, amelyek nem termeszthetők, illetve állíthatók elő itthon – mint például a banán – nem is fogják vizsgálni.

Az intézkedéssel egyébként is a nagyobb élelmiszerláncokat akarják rávenni a magyar áruk nagyobb arányú forgalmazására. "A kis boltokat senki nem akarja bántani" – fogalmazott Vámos György.
 
A Tesco egyelőre nem lép
 
Hackl Mónika, a Tesco kommunikációs vezetője megkeresésünkre közölte: egyelőre nem tesznek lépéseket, megvárják, hogy valóban ajánlásról lesz-e szó vagy kötelező érvényű előírás fog születni. Hozzátette: természetesen a jogszabályi környezetnek igyekeznek megfelelni.

Azt azonban továbbra is szem előtt kívánják tartani, hogy a vásárlóknak lehetőségük legyen olcsó terméket vásárolni, hiszen a magyar fogyasztók nagyon árérzékenyek, és csak másodsorban érdekli őket, milyen eredetű termékek kerülnek be a kosarukba.

Hozzátette: már most is figyelnek arra, hogy ha egy magyar és egy import termék ugyanazokkal a feltételekkel kerülhet az áruházukba, akkor a hazait részesítsék előnyben. Az élelmiszer kategóriában – ahol különösen fontos ez a kérdés – már most 70 százalék körüli a magyar áruk aránya – hívta fel a figyelmet a kommunikációs vezető.
 
Kovács Zita
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!