A szerződés szerint az MJT Zrt. 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós buszát fogják gyártani Pacsouban, egyelőre EU4-es diesel, EU5-ös gázüzemű motorokkal, és később elektromos motorokkal.
A gyárba eddig mintegy 20 millió eurót fektettek be, míg a licenc értéke 6 millió euró. Az alkatrészellátásba magyar cégek is bekapcsolódnak, köztük az aláíró ünnepségen is képviselt Hydraflex Kft.
A kínai Jing Long tulajdonosa már évek óta keresett magyar üzleti partnert épülő buszgyárához, míg végül a debreceni MJT Zrt. autóbuszgyárral lépett szorosabb kapcsolatra. Az üzletkötés koordinációját végző és a technológiai transzfert lebonyolító Orientbus vállalta a jogi háttérmunkát, a mérnökök felkutatását és végül a szerződés előkészítését.
A kínai befektetők a belföldi piacon mutatkozó fokozódó kereslet, a városi tömegközlekedés növekvő igényei hatására, állami támogatással a háttérben vállalkoznak buszgyártásra.
A vadonat új gyár gyakorlatilag már készen áll, apróbb szerelések vannak még hátra. A tervek szerint maga a gyártás 2010 szeptemberében indulhat, akkor évi 5-6 ezer járművet kívánnak Pacsouban gyártani. Addig sor kerül a munkások betanítására, a kínai alkatrészgyártók felkutatására, a buszok helyi igények szerinti átalakítására. A mintabuszok várhatóan a jövő év februárjában érkeznek meg.
A városban létrehoztak egy kutató-fejlesztő központot is, ahol a neves kínai Csinhua (Qinghua) egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem megállapodása alapján közös munkára is sor kerül majd. Feladatuk az elektromos motorral szerelt alacsony padlózatú városi buszok fejlesztése. A téma illeszkedik Kína úgynevezett 863-as programjához, ami a "zöld járművek" fejlesztését célozza.
A szerződés két aláírója Jang Huj-liang (Yang Huiliang) gyártulajdonos és az Orientbus részéről Pesti István tulajdonos, ügyvezető igazgató volt. Az eseményen jelen volt és felszólalt Kusai Sándor Magyarország pekingi nagykövete, Pacsou város polgármestere Csao Pu (Zhao Pu), továbbá a 12 fős magyar üzleti delegáció tagjai.
MTI/Menedzsment Fórum