7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Költséghatékonyabbá és a kisebb szolgáltatók számára is elérhetővé tenné a tv-adások szórásának lehetőségét IP hálózati alapon egy magyar vállalkozás, tudta meg az mfor.hu. A cég fejlesztőközpontjában folyamatosan dolgoznak ki saját módszereket, és a vállalatok mellett a felhasználókat is megcélozzák: egyszerűbb menürendszerrel, a jelenleg használatos távirányítókhoz igazított navigációval tennék fogyaszthatóvá a modern technológiát. A rendszert élesben is teszteli egy szolgáltató, amelynél triple play rendszerben a három szokásos – telefon, tv, internet - alapszolgáltatás is elérhető.

Több mint tévé (Mfor-montázs)

Sem itthon, sem a technológiailag fejlettebb országokban nem nevezhető egyértelműen sikeresnek az internetes televíziózás, azaz az IPTV. Pedig a technológia elvileg győzelemre van ítélve: az adások testreszabhatóak, az élő műsor megállítható, egy netes videótékában válogatva olyan filmet nézhetünk, amihez épp kedvünk van, az interaktív lehetőségeket kihasználva pedig akár játékokban is részt vehetünk, és mi is a műsor szereplői lehetünk.

A sikertelenség okairól sokan sokféleképp nyilatkoztak már, egy hong-kongi közgazdász például megalkotta az IPTV-terjedés matematikai képletét is. (John Yip számításai szerint egy adott területen az "egy négyzetkilométerre eső GDP-nek" el kell érnie a 0,1 milliárd dollárt ahhoz, hogy valóban beindulhassanak az ilyen szolgáltatások. Azt állítja, hogy Párizsban ez az érték 0,17, Szingapúrban 0,18, Hong-Kongban pedig 0,21 milliárd dollár.)

Igazodni kell a fogyasztókhoz

Ha a képlettel nem is írható le teljes mértékben a nettelevíziózás valósága, a kínai közgazdász minden bizonnyal jó helyen keresgél: a sikertelenség oka a pénz, ami főleg sávszélesség-problémákra és fogyasztói hozzáállásra vezethető vissza. Ahhoz ugyanis, hogy jól működjön a szolgáltatás, megfelelően gyors internetre van szükség, aminek kiépítése - főleg ha a legideálisabb esetet, az optikai kábelhálózat-fejlesztést feltételezzük - óriási beruházás.

A befektetés megtérülése ráadásul egyáltalán nem biztos, hiszen a fogyasztók egyelőre "jól megvannak" a hagyományos vagy "félig modern" (például elektronikus műsorújsággal vagy gyerekzárral kiegészített) szolgáltatások használatával is. A tévéműsorszórók piacán kialakult éles árversenyen kívül a potenciális fogyasztókat az is távoltartja, hogy egyelőre nem igazán ismerik a pluszszolgáltatásokat, és bonyolultnak tartják az egész IPTV-játékot.

Mivel a helyzet nagyjából reménytelennek tűnik, egy magyar vállalkozás természetesen hozzáfogott, hogy megoldást találjon a problémákra. A Watt22 Kft. kezdetben hálózati eszközök telepítésével, hálózatba integrálásával és szerelésével foglalkozott, nagyobb vállalatok (például ex-Matáv) internethálózat-fejlesztő beruházásainál látott el alvállalkozói feladatokat.

A cég vezetői nem elégedtek meg ennyivel, hanem hamar belátták: az igazi lehetőség az új ötletekben és azok megvalósításában van. Sok más mellett az IPTV-világ felfedezésébe is belekezdtek, és körülbelül kétéves előkészítő munka eredményeként már egy demórendszerrel is elő tudtak állni 2004-ben.

A nyugdíjasok már használják

"Abból az alapproblémából indultunk ki, hogy az IPTV sokkal több, mint televízió, de az előfizetők mégis elsősorban tévéként tekintenek rá. Egyik első dolgunk volt tehát egyszerűsíteni a menürendszereket, azaz egyértelműen a távirányító gombjaihoz szabtuk a felhasználói kezelőfelületet" - sorolta a fejlesztéseket Bajári Sándor, a cég értékesítési menedzsere.

A bemutatót elnézve ez sikerült is: a teletexthez is használatos színes - sárga-piros-zöld-kék - távirányítógombokkal a tévé bekapcsolása után látható főmenüből két gombnyomással eljuthatunk az internetről "levett" térképes időjárásjelentésig.

Átlátható kezelőfelület (mfor.hu)



Az egyszerű kezelőfelülettel tehát a pluszszolgáltatások is népszerűvé tehetők, illetve ahogy természetessé válik használatuk, úgy tűnnek egyre kevésbé pluszszolgáltatásnak - fejtette ki Bajári Sándor.

Így fordulhat elő, hogy még a magyar internetezők többsége számára is idegenül hangzó rss-feed-eket (személyre szabható módon fogyasztható információkat) is lehet továbbítani a rendszer segítségével a tévére. Hogy valóban értsük, mennyire egyszerű a rendszer, az értékesítési menedzser megemlíti, hogy például az önkormányzati beruházás keretében szupergyors internettel ellátott Baranya megyei Bólyon is ezzel a megoldással IPTV-znek többek között az idős nyugdíjasok is.

Hotelekben is működik

A Watt22 azonban azt is belátta, hogy nemcsak a fogyasztónak, hanem a tévéadás szolgáltatójának is meg kell értenie az IPTV-t, főleg a kisebb cégeknek - Magyarországon több mint háromszáz kábeltévé-szolgáltató működik. Azt is tanulniuk kell még nekik - hasonlóan a fogyasztókhoz -, hogy a rendszer nemcsak a tévéadások, hanem a triple play-nek nevezett csomagok, azaz a tévé mellett telefon- és internet-szolgáltatások továbbítására is alkalmas.

A tévés cégek persze tisztában vannak az alapfogalmakkal, de számukra is vonzó lehet például a más cégek rendszereihez képest rugalmas és átlátható menedzsment-rendszer – ugyanaz a központi rendszer (middleware) generálja a menedzsment-felületeket, mint ami a végfelhasználók számára is.

Nem utolsó szempont az sem, hogy a cégnél aktívan dolgoznak a szerver-virtualizációs megoldásokon, így - amint a fejlesztés befejeződik - kisebb számú berendezés segítségével lehet a rendszereket felépíteni. A csomagok ráadásul valóban triple play jellegűek, azaz egy platformon, IP-alapon fut az összes szolgáltatás.

Azt Bajári Sándor is elismeri, hogy Magyarországon még sokáig gondot fog jelenteni a megfelelő szélessávú hálózat hiánya. Ennek ellenére a cégnek már vannak sikerei a szolgáltatás értékesítésében is. "Bár inkább a referenciák megszerzése és a rendszer tökéletesítése volt a cél, két budapesti hotellel már sikerült előnyös megállapodást kötnünk. A Blaha Lujza téri Átrium Hotelben és a budai Lánchíd19 Hotelben már a rendszerünkkel IPTV-zhetnek a vendégek" - mondta az értékesítési menedzser.

Terjeszkedő szigetek

A cég fejlesztéseit használja a Fót közelében található, magánházas Fótliget lakóparkban működő IP-Park internet- tévé- és telefonszolgáltató cég is. Itt működtethető talán leghatékonyabban a rendszer, hiszen a területen korábban nem volt semmilyen kábelezés, így a beruházó nyugodtan gondolkodhatott hosszú távra, és a legmodernebb technológiát használva üvegszál-optikát fektetett a földbe.

Jankó Attila, az IP-Park ügyvezetője elmondta: egyelőre csak ilyen kis "szigeteken" fog terjedni ez a szupergyors internet- és a teljeskörű IPTV- és telefonszolgáltatás. Az optikai hálózat kiépítése ugyanis nagyon drága, így csak hosszú távon térül meg a befektetés.

Véleménye szerint azonban ezek a szigetek terjeszkednek majd, és egyre több ügyfél veheti igénybe a valódi szélessávú szolgáltatásokat. Nem árt tehát, ha egy szolgáltató már az elején kitapasztalja, hogyan kell az optikával dolgozni.

A rendszert fejlesztő Watt22 Kft. egyébként külföldi megjelenésen is gondolkodik. Fejlesztéseiket 2006-ban és 2007-ben Európa egyik legnagyobb információ-technológiai kiállításán, a CEBIT-en is bemutatták, ahol Bajári Sándor elmondása szerint gyártók és szolgáltatók is érdeklődtek a berendezések iránt.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!