Sem itthon, sem a technológiailag fejlettebb országokban nem nevezhető egyértelműen sikeresnek az internetes televíziózás, azaz az IPTV. Pedig a technológia elvileg győzelemre van ítélve: az adások testreszabhatóak, az élő műsor megállítható, egy netes videótékában válogatva olyan filmet nézhetünk, amihez épp kedvünk van, az interaktív lehetőségeket kihasználva pedig akár játékokban is részt vehetünk, és mi is a műsor szereplői lehetünk.
A sikertelenség okairól sokan sokféleképp nyilatkoztak már, egy hong-kongi közgazdász például megalkotta az IPTV-terjedés matematikai képletét is. (John Yip számításai szerint egy adott területen az "egy négyzetkilométerre eső GDP-nek" el kell érnie a 0,1 milliárd dollárt ahhoz, hogy valóban beindulhassanak az ilyen szolgáltatások. Azt állítja, hogy Párizsban ez az érték 0,17, Szingapúrban 0,18, Hong-Kongban pedig 0,21 milliárd dollár.)
Igazodni kell a fogyasztókhoz
Ha a képlettel nem is írható le teljes mértékben a nettelevíziózás valósága, a kínai közgazdász minden bizonnyal jó helyen keresgél: a sikertelenség oka a pénz, ami főleg sávszélesség-problémákra és fogyasztói hozzáállásra vezethető vissza. Ahhoz ugyanis, hogy jól működjön a szolgáltatás, megfelelően gyors internetre van szükség, aminek kiépítése - főleg ha a legideálisabb esetet, az optikai kábelhálózat-fejlesztést feltételezzük - óriási beruházás.
A befektetés megtérülése ráadásul egyáltalán nem biztos, hiszen a fogyasztók egyelőre "jól megvannak" a hagyományos vagy "félig modern" (például elektronikus műsorújsággal vagy gyerekzárral kiegészített) szolgáltatások használatával is. A tévéműsorszórók piacán kialakult éles árversenyen kívül a potenciális fogyasztókat az is távoltartja, hogy egyelőre nem igazán ismerik a pluszszolgáltatásokat, és bonyolultnak tartják az egész IPTV-játékot.
Mivel a helyzet nagyjából reménytelennek tűnik, egy magyar vállalkozás természetesen hozzáfogott, hogy megoldást találjon a problémákra. A Watt22 Kft. kezdetben hálózati eszközök telepítésével, hálózatba integrálásával és szerelésével foglalkozott, nagyobb vállalatok (például ex-Matáv) internethálózat-fejlesztő beruházásainál látott el alvállalkozói feladatokat.
A cég vezetői nem elégedtek meg ennyivel, hanem hamar belátták: az igazi lehetőség az új ötletekben és azok megvalósításában van. Sok más mellett az IPTV-világ felfedezésébe is belekezdtek, és körülbelül kétéves előkészítő munka eredményeként már egy demórendszerrel is elő tudtak állni 2004-ben.
A nyugdíjasok már használják
"Abból az alapproblémából indultunk ki, hogy az IPTV sokkal több, mint televízió, de az előfizetők mégis elsősorban tévéként tekintenek rá. Egyik első dolgunk volt tehát egyszerűsíteni a menürendszereket, azaz egyértelműen a távirányító gombjaihoz szabtuk a felhasználói kezelőfelületet" - sorolta a fejlesztéseket Bajári Sándor, a cég értékesítési menedzsere.
A bemutatót elnézve ez sikerült is: a teletexthez is használatos színes - sárga-piros-zöld-kék - távirányítógombokkal a tévé bekapcsolása után látható főmenüből két gombnyomással eljuthatunk az internetről "levett" térképes időjárásjelentésig.
Az egyszerű kezelőfelülettel tehát a pluszszolgáltatások is népszerűvé tehetők, illetve ahogy természetessé válik használatuk, úgy tűnnek egyre kevésbé pluszszolgáltatásnak - fejtette ki Bajári Sándor.
Így fordulhat elő, hogy még a magyar internetezők többsége számára is idegenül hangzó rss-feed-eket (személyre szabható módon fogyasztható információkat) is lehet továbbítani a rendszer segítségével a tévére. Hogy valóban értsük, mennyire egyszerű a rendszer, az értékesítési menedzser megemlíti, hogy például az önkormányzati beruházás keretében szupergyors internettel ellátott Baranya megyei Bólyon is ezzel a megoldással IPTV-znek többek között az idős nyugdíjasok is.
Hotelekben is működik
A Watt22 azonban azt is belátta, hogy nemcsak a fogyasztónak, hanem a tévéadás szolgáltatójának is meg kell értenie az IPTV-t, főleg a kisebb cégeknek - Magyarországon több mint háromszáz kábeltévé-szolgáltató működik. Azt is tanulniuk kell még nekik - hasonlóan a fogyasztókhoz -, hogy a rendszer nemcsak a tévéadások, hanem a triple play-nek nevezett csomagok, azaz a tévé mellett telefon- és internet-szolgáltatások továbbítására is alkalmas.
A tévés cégek persze tisztában vannak az alapfogalmakkal, de számukra is vonzó lehet például a más cégek rendszereihez képest rugalmas és átlátható menedzsment-rendszer – ugyanaz a központi rendszer (middleware) generálja a menedzsment-felületeket, mint ami a végfelhasználók számára is.
Nem utolsó szempont az sem, hogy a cégnél aktívan dolgoznak a szerver-virtualizációs megoldásokon, így - amint a fejlesztés befejeződik - kisebb számú berendezés segítségével lehet a rendszereket felépíteni. A csomagok ráadásul valóban triple play jellegűek, azaz egy platformon, IP-alapon fut az összes szolgáltatás.
Azt Bajári Sándor is elismeri, hogy Magyarországon még sokáig gondot fog jelenteni a megfelelő szélessávú hálózat hiánya. Ennek ellenére a cégnek már vannak sikerei a szolgáltatás értékesítésében is. "Bár inkább a referenciák megszerzése és a rendszer tökéletesítése volt a cél, két budapesti hotellel már sikerült előnyös megállapodást kötnünk. A Blaha Lujza téri Átrium Hotelben és a budai Lánchíd19 Hotelben már a rendszerünkkel IPTV-zhetnek a vendégek" - mondta az értékesítési menedzser.
Terjeszkedő szigetek
A cég fejlesztéseit használja a Fót közelében található, magánházas Fótliget lakóparkban működő IP-Park internet- tévé- és telefonszolgáltató cég is. Itt működtethető talán leghatékonyabban a rendszer, hiszen a területen korábban nem volt semmilyen kábelezés, így a beruházó nyugodtan gondolkodhatott hosszú távra, és a legmodernebb technológiát használva üvegszál-optikát fektetett a földbe.
Jankó Attila, az IP-Park ügyvezetője elmondta: egyelőre csak ilyen kis "szigeteken" fog terjedni ez a szupergyors internet- és a teljeskörű IPTV- és telefonszolgáltatás. Az optikai hálózat kiépítése ugyanis nagyon drága, így csak hosszú távon térül meg a befektetés.
Véleménye szerint azonban ezek a szigetek terjeszkednek majd, és egyre több ügyfél veheti igénybe a valódi szélessávú szolgáltatásokat. Nem árt tehát, ha egy szolgáltató már az elején kitapasztalja, hogyan kell az optikával dolgozni.
A rendszert fejlesztő Watt22 Kft. egyébként külföldi megjelenésen is gondolkodik. Fejlesztéseiket 2006-ban és 2007-ben Európa egyik legnagyobb információ-technológiai kiállításán, a CEBIT-en is bemutatták, ahol Bajári Sándor elmondása szerint gyártók és szolgáltatók is érdeklődtek a berendezések iránt.
L. Nagy Gábor