Magyar hitelből épülhet meg a busz-összeszerelő üzem Iránban, írja a 444.hu. Mint ismert, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a múlt héten jelentette be, hogy a jövőben Magyarország elad ezer Ikarus buszt a közel-keleti országnak. Ezeket azonban nem itthon gyártják majd le, tehát előbb egy iráni buszgyár kell - ezt már Széles Gábor Ikarus-vezető nyilatkozta két nappal később saját, kormányközeli lapjának.
A 444 szerint ez az összeszerelő üzem magyar hitelből épülhet meg. Mégpedig nem kevésből: 162 millió euróból, vagyis
50,1 milliárd forintból.
Ezt az Eximbank folyósítja Iránnak. A helyi sajtó szerint két éven belül indulhat csak meg a gyártás, tehát még sok minden a levegőben lóg.
Magában a gyártási folyamatban a cikk szerint valószínűleg alárendelt szerepet játszanak majd a magyarok - ez annyit tesz, hogy jó eséllyel nem a magyar fél adja majd a know how-t. Az látszik esélyesnek, hogy a magyar közreműködő valamilyen perifériát, például ajtót vagy széket gyárt majd a járművekbe, bonyolultabb feladatok a gyártópartnerre hárulnak majd.
Partner pedig lehet orosz és kínai is: Széles a múlt heti nyilatkozatában arról beszélt, hogy Oroszországban és Kínában is akar buszgyárat. A Széles-féle Ikarus-csoport októberben alapította meg a Yinlong buszokat gyártó kínai partnerrel az Ikarus-Yinlong Járműgyártó Zrt-t., orosz oldalról pedig még semmi sem biztos, de maga Széles vélte úgy, hogy a Kamaz lesz a befutó.
További részletekért érdemes átkattintani a 444-re, ahol az Ikarus évtizedes vesszőfutását is felidézik.
mfor.hu