Régióban kell gondolkodni a cégvezetőnek
Az olyan nagyvállalatoknál, mint a GE, állandó a külföldiek száma, és a japán cégeknél is kötelezően előírt, hogy a létszámon belül 10 százalék legyen a saját ember. A környező országokhoz képes Magyarországon több kulcspozíciót töltenek be magyar menedzserek. A szakértő szerint a hazai üzleti kultúrát globálisan mégsem tekintik dominánsnak, aminek fő oka, hogy kevés a "nemzetköziesen" gondolkodó menedzser. Ennek alapja: alázattal közelíteni minden szituációhoz, a nemzetközi eseteket is jól ismerni, adott esetben példaként felhozni, illetve a helyiek nyelvét elsajátítani.
"Általános hibánk, hogy nem kommunikálunk elég értelmesen, anyavállalati szintre visszük nézeteltéréseinket, hadarunk, felkészülés nélküli előadást tartunk, lebecsüljük a környező országok szláv nyelvének ismeretét" - mondta. Ezekre a hiányosságokra, illetve a regionális gondolkodás nem kellőképpen való elterjedtségére is visszavezethető, hogy még a középnagyságú multi cégeink sem tudnak egyetlen területen sem világelsők lenni, bár az utóbbi években ebben a tekintetben kedvező folyamat indult el, tette hozzá.
Régióban kell gondolkodni a vezetőnek
2003-2004-ben például - a MATÁV macedóniai és az OTP horvátországi terjeszkedésének évében - a régióban Oroszországon kívül Magyarország volt a második legnagyobb tőkekihelyező (1,58 milliárd dollár). A fő expanziós terület a magyar cégek számára a határokon túli magyar területek (MOL, Borsodchem, Csepeli Papír). A szakértő szerint a nagyvállalatok a terjeszkedéssel utat nyitnak a kis- és középvállalatoknak, akik a magyar vidékeken túlra már csak nagy nehézségek árán képesek továbbjutni. A nagyvállalatok azonban, például amerikai partnerkapcsolatokkal, akár az arab országokban is tudnak terjeszkedni.
Az itthoni cégvezetőknek - Magyarország méreteiből adódóan - mindenekelőtt régiós összefogásban kellene gondolkodniuk. Szlovák munkaerő nélkül például a Suzuki gyár munkaerő-ellátása is akadozna. Dr. Poór szerint érdemes együttműködni a nemzetközi tőke idevonzásában, az üzleti szempontból "szűz területek", mint például Ukrajna adottságainak kihasználásában.
Nagy Vajda Zsuzsa