11 százalékkal nőtt az új gépjárműpiac, de...
Az MGE évértékelésében azt írja, hogy a személygépjármű forgalomba helyezés 18 százalékos növekedése örvendetes tény, azonban van néhány tényező, amely legalább is árnyalja a képet. A legfontosabb, hogy a céges vásárlás aránya elérte, sőt esetenként meghaladta a 80 százalékot, ami igen egészségtelen arány és egyértelműen jelzi, hogy a magán vásárlók továbbra sem jelentek meg a piacon.
A 2008. évi válság előtt a magán vásárlók aránya volt 70 százalék körüli, amit egészségesnek nevezhetünk. Tekintettel arra, hogy a céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, 2013-ra a magán vásárlók lassú visszatérése mozdíthat elsősorban a piacon, amelyhez a gépjármű finanszírozás élénkülése is szükséges. Ennek megfelelően az MGE az előrejelzésében óvatos növekedést feltételez.
A kishaszon jármű piac a második félévben torpant meg, így az egész évre végül 5 százalékos csökkenést eredményezett. Ez részben a magánhasználatú kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Jelentős előrelépés itt sem várható, a piac minimális növekedését gondolja az MGE.
A nagyhaszon járművek esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely kisebb, 3 százalékos lett, mint amire számított az MGE. Ezen a piacon is szolid emelkedést vár az egyesület 2013-ban.
A legnagyobb válság a motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve, idén 8 százalékos volt a piac visszaesése. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok az év tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, a várt és más európai országokban tapasztalt forgalomnövekedést ez a lehetőség nem motiválta. Ennek megfelelően az MGE előrejelzése itt is óvatos fejlődést feltételez.
Roncstemető az ország
Az MGE felhívja a figyelmet arra, hogy a jelentősen növekvő használt autó import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett. 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használt autók aránya 76 százalékról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5 százalékról 34 százalékra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3 százalékról 21 százalékra emelkedett.
Mindez azt jelenti, hogy az ország Európa roncstemetőjévé válásának folyamata beindult, mivel a behozott használt autók 55 százaléka idősebb 11 évesnél. Ez senkinek nem lehet érdeke. A használt autó importon belül 30 százalékot képviselnek a magas fogyasztású prémium autók, ami indokolatlanná teszi a használt import körüli olyan szociális kommunikációt, hogy a szegényebb rétegeknek olcsón kell autóhoz jutniuk.
A rendkívül öreg autók behozatalának akadálytalanná tétele káros a környezetre és még azoknak az anyagi érdekeit sem szolgálja, akik ezeket megvásárolják. Valamennyi magyar ember érdeke, hogy az állam akadályozza meg az ország roncstemetőjévé válását.
Küzdelem a "feketeszervízek" ellen
Az MGE a közleményében kifejti, hogy a négy év alatt drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a 2012-es és ehhez hasonló volumenű és szerkezetű (magán-cég arány) piac fennmaradása további súlyos problémát jelenthet a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt.
A Parlament által elfogadott jogszabály, mely lehetővé teszi, hogy a céges autók javítási és karbantartási ÁFA tartalma 50 százaléka visszaigényelhető 2013. január elsejétől fontos lépés a javítói ágazat tisztítása érdekében, amelyet továbbiaknak kell követniük.
mfor.hu