4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) sajtóközleményben számolt be a magyar autópiac eredményeiről a 2012-es évet tekintve. A közlemény szerint Magyarország használt autó importja egyre idősebb gépjárművekből áll.

11 százalékkal nőtt az új gépjárműpiac, de...

Az MGE évértékelésében azt írja, hogy a személygépjármű forgalomba helyezés 18 százalékos növekedése örvendetes tény, azonban van néhány tényező, amely legalább is árnyalja a képet. A legfontosabb, hogy a céges vásárlás aránya elérte, sőt esetenként meghaladta a 80 százalékot, ami igen egészségtelen arány és egyértelműen jelzi, hogy a magán vásárlók továbbra sem jelentek meg a piacon.

A 2008. évi válság előtt a magán vásárlók aránya volt 70 százalék körüli, amit egészségesnek nevezhetünk. Tekintettel arra, hogy a céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, 2013-ra a magán vásárlók lassú visszatérése mozdíthat elsősorban a piacon, amelyhez a gépjármű finanszírozás élénkülése is szükséges. Ennek megfelelően az MGE az előrejelzésében óvatos növekedést feltételez.

A kishaszon jármű piac a második félévben torpant meg, így az egész évre végül 5 százalékos csökkenést eredményezett. Ez részben a magánhasználatú kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Jelentős előrelépés itt sem várható, a piac minimális növekedését gondolja az MGE.

A nagyhaszon járművek esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely kisebb, 3 százalékos lett, mint amire számított az MGE. Ezen a piacon is szolid emelkedést vár az egyesület 2013-ban.

A legnagyobb válság a motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve, idén 8 százalékos volt a piac visszaesése. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok az év tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, a várt és más európai országokban tapasztalt forgalomnövekedést ez a lehetőség nem motiválta. Ennek megfelelően az MGE előrejelzése itt is óvatos fejlődést feltételez.

Roncstemető az ország

Az MGE felhívja a figyelmet arra, hogy a jelentősen növekvő használt autó import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett. 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használt autók aránya 76 százalékról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5 százalékról 34 százalékra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3 százalékról 21 százalékra emelkedett.

Mindez azt jelenti, hogy az ország Európa roncstemetőjévé válásának folyamata beindult, mivel a behozott használt autók 55 százaléka idősebb 11 évesnél. Ez senkinek nem lehet érdeke. A használt autó importon belül 30 százalékot képviselnek a magas fogyasztású prémium autók, ami indokolatlanná teszi a használt import körüli olyan szociális kommunikációt, hogy a szegényebb rétegeknek olcsón kell autóhoz jutniuk.

A rendkívül öreg autók behozatalának akadálytalanná tétele káros a környezetre és még azoknak az anyagi érdekeit sem szolgálja, akik ezeket megvásárolják. Valamennyi magyar ember érdeke, hogy az állam akadályozza meg az ország roncstemetőjévé válását.

Küzdelem a "feketeszervízek" ellen

Az MGE a közleményében kifejti, hogy a négy év alatt drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a 2012-es és ehhez hasonló volumenű és szerkezetű (magán-cég arány) piac fennmaradása további súlyos problémát jelenthet a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt.

A Parlament által elfogadott jogszabály, mely lehetővé teszi, hogy a céges autók javítási és karbantartási ÁFA tartalma 50 százaléka visszaigényelhető 2013. január elsejétől fontos lépés a javítói ágazat tisztítása érdekében, amelyet továbbiaknak kell követniük.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!