3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár Magyarországon még igencsak gyerekcipőben járnak azok a vállalkozások és startup cégek, amelyek a közösségi gazdaságon alapuló üzleti modellel működnek, csak idő kérdése, hogy robbanjon a piac.

A közösségi gazdaság hallatán a legtöbbünknek talán az autónk vagy lakásunk megosztása jut eszünkben, azonban a piac ennél jóval kiterjedtebb. Ma már megoszthatjuk könyveinket, receptjeinket, szolgáltatásunkat vagy szívességet tehetünk a környékünkön lakóknak, mindezt egy-egy online rendszer keretén belül. A modell létjogosultságát bizonyítja, hogy egyre több területen születnek ilyen vállalkozások, és a feltörekvő piac globális méretét már most 530 milliárd dollárra becsülik, amelyet több mint 9000 vállalat hozott össze.

Egy felmérés szerint a magyar felnőtt internetezők harmada venne fel idegeneket saját autójába, ha ezt szervezett keretek között teheti meg, kizárva azokat a kockázatokat, amelyet az ismeretlenekkel való összezártság jelenthet. Ugyancsak ennyien szállnának be utasként, ha elegendő egyéni véleményt olvashatnának az adott sofőrről. 20 százalékuk osztaná meg lakását pénzért vagy szívességi alapon.

Erről Cristopher Mattheisen a Magyar Telekom vezérigazgatója beszélt egy sajtóeseményen annak apropóján, hogy a telekommunikációs cég elindít weblapot, amely összegyűjti a közösségi gazdaság területén tevékenykedő vállalatokat. A honlapnak természetesen van egy mögöttes mondanivalója, mégpedig az, hogy lényegében minden, megosztáson alapuló modell a mobiltechnológiához és a mobilkommunikációhoz kötődik. A honlap címe: www.telekom.hu/kozossegereje

Az eseményen részt vett Christian Shiller, a telekocsi szolgáltatást nyújtó BlaBlaCar németországi szóvivője is. A cég hamarosan belép a magyar piacra, ahol egyébként már most is működnek az autózás költségeinek megosztásával foglalkozó vállalkozások. Ugyancsak képviseltette magát "még ha csak virtuálisan is" Cristopher Cederskod, a lakásmegosztással foglalkozó Airbnb Magyarországért is felelős vezetője. A modell lényege, hogy az emberek rövidebb időtartamra kiadhatják saját lakásukat turistáknak, akik böngészhetnek a kiadó helyek között. A cég növekedése vélhetően nem okoz örömöt a szállodáknak, de úgy tűnik nem találtak fogást a vállalkozáson.

Jogilag rendben van mindez?

Ahogy arra az Uber és Németország példája is rámutat, sok jogi, vagy akár adózási problémát vethetnek fel a hasonló elven működő cégek. Azt a Telekom vezetője is elismerte, hogy véleménye szerint Magyarországon is szép számmal lesznek konfliktusok a hatóságok és a megosztáson alapuló gazdaság üzleti modelljét alkalmazó cégek között. Sőt, az adóhatóság is kiemelt figyelmet fordít majd a cégekre, amint piaci súlyuk elér egy bizonyos szintet.

A BlaBlaCar képviselője szerint a határvonalat ott lehet meghúzni, hogy valaki anyagi haszonszerzés érdekében tevékenykedik vagy csak a költségeit szeretné csökkenteni. A cégnél például pontosan meghatározták, hogy mi az az összeghatár ameddig hozzájárulást lehet kérni az üzemanyagköltségekhez, ez pedig még Németországban sem ütközik jogszabályba. A BlaBlaCar egyébként már havi 2 millió utazáson hozza össze az utasokat a sofőrökkel és ez a szám folyamatosan emelkedik.

A nagy kérdés, hogy Magyarországon az egyes gazdasági ágak lobbiereje vagy a kétség kívül egyre népszerűbb, közösségi modellek lesznek erősebbek?

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!