4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az Európai Bizottság egyelőre még nem kezdte meg a Malév-privatizáció vizsgálatát, közölték szerdán Brüsszelben. A magyar nemzeti légitársaság orosz kézbe kerülését várhatóan tulajdonjogi és versenyjogi szempontból is szemügyre veszi majd az EU. Mfor.hu tudósítás.

Az Európai Bizottság (EB) egyelőre még nem kapott hivatalos tájékoztatást a Malév-privatizációjáról, így annak vizsgálata még nem is kezdődhetett meg, közölte a szervezet közlekedési és energiaügyi főigazgatóságának egyik munkatársa szerdán Brüsszelben magyar újságírók előtt.

A kormány még nem kérte a vizsgálatot

Hozzátette: a procedúrát abban az esetben kötelezően el kell indítani, ha azt a magyar kormány kéri, ez azonban eddig még nem történt meg.

A szakember a várható kimenetellel kapcsolatban annyit mondott: nem feltételezi, hogy az EU problémát találna a szerződésben. Azt ugyanis vélhetően eleve úgy kötötték meg, hogy az uniós jogszabályoknak is megfeleljen. Ráadásul már volt példa hasonló ügyekre a közösségi légiközlekedésben, és ezeket az EU jóvá is hagyta.

AirBridge: csak névlegesen magyar kézben

A vizsgálat egyik fontos területe valószínűleg a tulajdoni háttér lesz majd. Az EU-s légitársaságok esetében ugyanis az unión kívüli magánszemélyek csak kisebbségi tulajdon vagy befolyás szerzésére jogosultak, azaz a többségi tulajdonosoknak (és egyúttal a döntő befolyás felett rendelkezőknek) uniós állampolgároknak kell lenniük.

Ez a kívánalom a Malév esetében - nem hivatalos információk szerint - teljesül is, legalábbis névlegesen: a részvények 99,95 százalékát megszerző AirBridge Zrt. egy magyar gazdasági társaság, amelyet a privatizációban való részvétel céljából alapítottak többségében magyar magánszemélyek és Borisz Abramovics orosz üzletember. Feltételezhető, hogy papíron egy magyar üzlettárs a többségi tulajdonos, a valódi irányítás azonban természetesen Abramovics kezében van. Utóbbi valószínűleg ilyen módon biztosítja, hogy a döntő befolyás megszerzése mellett nem vét az EU szabályai ellen, és megtartja a Malév egyik legnagyobb értéket, az uniós leszállási jogokat.

Versenyjogi szempontból is vizsgálják

A vizsgálat szükségességére egyébként már a légitársaság eladását lebonyolító ÁPV Zrt. is felhívta a figyelmet február 23-i, az adásvételi szerződés aláírásának napján kiadott közleményében. Igaz, a szervezet egy másik szempontot emelt ki: "Nem kerülhető el, hogy a teljes tranzakcióval kapcsolatban azonnal az Európai Unió Bizottságának állásfoglalását kérje a privatizációs szervezet a szerződés állami támogatás-tartalmával kapcsolatban. A Bizottság véleményének megismeréséig a Malév működését az ÁPV Zrt. szoros figyelemmel kíséri."

Ezzel összhangban kedden Brüsszelben Barsiné Pataky Etelka európai parlamenti képviselő úgy vélekedett: az EU versenyjogi szempontból vizsgálja majd az ügyletet.

Mint ismert, az AirBridge végül 200 millió forintért vette meg a légitársaság mintegy 100 százalékos részvénycsomagját. A cég emellett legalább 50 millió euró (mintegy 12,5 milliárd forint) tőkeemelést hajt végre (több lépcsőben), és komoly garanciákat vállal az eddig nagyrészt állami kezességgel fedezett Malév-hitelekre. Az első lépésről, egy ötmilliárd forintos tőkeemelésről már március közepén döntött a légitársaság rendkívüli közgyűlése.

Ma ünnepel a Malév

További aktuális esemény a Malév életében, hogy április 1-jén csatlakozik a oneworld légiszövetséghez. Az ehhez kapcsolódó ünnepségre ma kerül sor Ferihegyen, a Royal Jordanian, a British Airways és a Finnair gépeinek felvonulásával. Az eseményen részt vesz és rövid beszédet mond John McCulloch, a légiipari szövetség első számú vezetője, Veres János pénzügyminiszter, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, Henrik Arle, a Finnair vezérigazgató-helyettese, Borisz Abramovics, a Malév új elnöke és Gönci János, a Malév vezérigazgatója.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!