Mi a helyzet a BME-n?
A Budapesti Műszaki Egyetem (BME) az egyik olyan felsőoktatási intézmény, ahol rendkívül kemény harc van a kiírt pályázatok során a diákok között, itt ugyanis évszázados hagyománya van a vállalati-felsőoktatási kooperációnak.
Mint Dallos Györgyi, a BME szakreferense szerint az egyetem "Magyarország legerősebb felsőoktatási intézménye a mérnöki és az üzleti tudományok területén, a hazai K+F vezető intézménye. Elég például a Tungsram támogatásával 1938-ban megalakult Atomfizika tanszékre gondolni."
Az egyetemnek jelenleg harminc céggel van a teljes intézményt érintő, átfogó együttműködési megállapodása, ezen felül pedig közel 200 azon keretmegállapodások száma, amelyek karok, tanszékek és vállalatok között jöttek létre. Ezek legerősebb fókuszpontjai: a szakképzési hozzájárulás biztosítása, K+F feladatok teljesítése az innovációs járulék terhére, hallgatói, professzori ösztöndíjak, szakmai gyakorlatok, tanulmányutak, valamint a gyakorlatorientált tanulmányokat segítő eszköztámogatás és laborfejlesztés.
A K+F-re koncentrálnak
Hogy az egyetemek és főiskolák mennyire játszhatnak szerepet a jövőben a tudásinnovatív munkaerő-piaci szintű együttműködésekben, azt a BME kapcsolatrendszere jól mutatja. Az egyetem a közös vállalati-egyetemi kutatás-fejlesztéseknek régóta egyik legfőbb színtere, és az utóbbi időben különösen erős növekedés figyelhető meg ezen a téren.
Az ugrásszerű fejlődés nem kis részt az Audi-Ericsson-Siemens kapcsolatnak köszönhető. Az Audi Hungária Motor Kft.-vel kötött megállapodás fő célja például az volt, hogy a kölcsönös előnyök alapján teljesedjen ki a nagyhírű cég magyarországi továbbképzési és kutatás-fejlesztési tevékenysége.
A vállalat "Audi professzori és hallgatói ösztöndíj" létesítéséről is döntött, azon kívül kiemelten támogatja a mérnökhallgatók német nyelvű részképzését a Karlsruhe-i Egyetemen, és kutatóhelyet hozott létre a BME infrastruktúráján belül Audi Hungária-BME Intézet néven.
Az Ericsson az egyik legrégebbi partnere az egyetemnek: az együttműködés több mint egy évtizedes, és a svéd anyacég kutatóbázisának Magyarországra telepítésével vált meghatározóvá. Ugyancsak régi hagyománya van az egyetem és a Siemens együttműködésének, s kiemelkedő az intézmény és az SAP Hungary Kft. doktoranduszokat és diákokat támogató programja is. A BME hallgatóinak ösztöndíjprogramjaira jelenleg összegyetemi szinten 150 millió forintos támogatást fordítanak.
Vitathatatlan előnye ezeknek a programoknak, hogy a pályázatok útján a hallgatók már egyetemi éveik alatt ismereteket szereznek a vállalatok elvárásairól, teljes képet kapnak a munka valós hátteréről. Ezen felül diplomamunkájukban és szakmai fejlődésükben sokat segítenek nekik a vállalatok, állítja a BME szakembere: "Ugyanez a cégek szempontjából a tudásinnováción felül biztonságérzetet is ad, hiszen a szakmai gyakorlatok révén közelebbről megismerhetik a potenciális jelölteket és leszűrhetik a legkiválóbb jelentkezőket."
További növekedés várható a vállalati-felsőoktatási programokban
A vállalatok és a felsőoktatási szereplők szoros innovációs együttműködése - azon felül, hogy komoly előnyöket nyújt mindkét félnek - fontos szerepet tölt be a munkaerőpiaci-közoktatási harmonizációban, véli Fazekas Melinda, a Szegedi Tudományegyetem Karrier Irodájának vezetője.
"Egyrészt jó nevű cégeknél szerezhetnek gyakorlatot a hallgatók azon felül, hogy a projektmunkának köszönhetően számos interperszonális készségük fejlődik, másrészt megismerhetik a vállalati kultúrát is, még mielőtt kilépnének a munkaerőpiacra. Sokkal több ehhez hasonló programra lenne szükség, hogy a felsőoktatás naprakész, gyakorlatias ismeretekkel ruházza fel a hallgatókat, így minél inkább reagálni tudjon a munkaerőpiac keresleti igényeire" - tette hozzá.
A jelenlegi trendek mellett nem kizárt, hogy ez az igény éveken belül megvalósulhat, hiszen egyre több kisebb cég is kezdi felismerni a felsőoktatásban rejlő tudásbázist. Sem a munkáltatók sem pedig a munkavállalók szempontjából nem elhanyagolható tény, hogy az általunk megkérdezett szakértők kivétel nélkül már most állítják: az iskolapadokban dől el, kiből milyen szakember lesz.
Garai Katalin
Menedzsment Fórum