[ajanlo=474][igazitas=left/]A két repülőgépgyárnak nincs egyszerű dolga, ha gépeket akar értékesíteni Oroszországban, hiszen a repülőgépeket a belföldi gyártók védelmében akár 40 százalékos importvám is terhelheti. Mindketten helyzetben akarnak lenni arra az esetre, ha a vámok csökkennek.
Az Airbus szerdán jelentette be az IRKUT Corporation orosz repülőgépgyártó szövetséggel kötött egyezményét, melynek keretében az oroszok részt vesznek az Airbus A350-es fejlesztésében. Egyúttal az Airbus 10 százalékos részesedést is szerez az IRKUT-ban. Ez a program évi 3 milliárd dollár bevételt hoz az orosz iparnak, mondták az Airbusnál.
A Boeing azonnal igyekezett relativizálni az üzlet jelentőségét, mondván, hogy az A350-es még tervezési szakaszban van, és még el sem fogadta az Airbus igazgatótanácsa. Ezzel szemben a saját 787-es teherszállító gépéhez a részegységek egyharmadát már most is a Boeing moszkvai központja szállítja.
Több százmillió dollár értékben vásárolunk részegységeket Oroszországban - mondta a vállalat oroszországi képviselője. A cég részt vesz a Szuhoj által tervezett RRJ (Russian Regional Jet) fejlesztésében is, amelynek a gyártását a tervek szerint 2008-ban kezdik meg. A társaság 13 éve képviselteti magát Oroszországban, és jelenleg ezer mérnököt alkalmaz ott.
A Boeing nem vásárol magas hozzáadott értéket képviselő részegységeket Oroszországban, míg az Airbus vásárlásainak 40 százalékát ilyenek teszik ki - vágott vissza az Airbus képviselője. Az Airbus 120 mérnököt foglalkoztató fejlesztési központot tart fenn Oroszországban, amely évi 80 millió dollár értékben ad megrendeléseket orosz vállalatoknak. A keretet 2007-ig 110 millió dollárra növelik.
A versengés tétje óriási. Az Airbus szerint az orosz légitársaságoknak az elkövetkező húsz évben 620 új utasszállító repülőgépre lesz szükségük. A Boeing szerint Oroszország és a FÁK együttesen 1343 új gépet állít majd forgalomba 2024-ig.
Mint arról az mfor.hu korábban már beszámolt, Kínában is létrehozna egy gyártó-részleget az Airbus. Kisebb alkatrészeket már gyártanak a távol-keleti országban az Airbus repülőgépek számára és az idén - kínai lapértesülések szerint - új fejezet nyílhat ipari együttműködés és technológia-átadás téren is. Az Airbus már 59 rendelést kapott ebben az évben kínai légitársaságoktól. A vállalat elképzelhetőnek tartja, hogy az elkövetkezendő két évtized alatt több mint másfélezer gépet adjon el Kínának.
Menedzsment Fórum
Már az orosz légtérért is párbajozik a Boeing és az Airbus
Az európai Airbus és az amerikai Boeing egymásra licitálva jelentették be orosz vállalatokkal kötött megállapodásaikat a Moszkva közelében rendezett MAKS légibemutatón.