4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyedüli tárgyalófélként az orosz üzletember, Borisz Abramovics nevével fémjelzett Airbridge Zrt.-t hívják meg a Malév-privatizáció záró tárgyalási szakaszába, döntött az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) igazgatósága csütörtöki ülésén. Az oroszok 2005-ben is a legjobb ajánlatott adták, ám mégsem sikerült megkaparintaniuk a társaságot.

Ismét a célegyenesben az oroszok (Forrás: MTI)

Az ÁPV szerint a LAL Investiciju Valdymas hiánypótlását késedelmesen és nem a megkívánt tartalommal teljesítette. Ezért a testület az ajánlatot alátámasztó és megalapozó pénzügyi garanciák hiányában nem kíván további tárgyalásokat folytatni a litván pályázóval, idézi a prvatizációs szervezet közleményét az MTI.

A kormány jóváhagyása is kell

Az egyedül állva maradt Airbridge Zrt.-vel tovább folytatódnak a tárgyalások: ennek célja a részvény adásvételi szerződés véglegesítése, a még vitatott pontok tisztázása. A kontraktus megkötésére az egyeztetések sikeres lezárása és a kormány jóváhagyó döntése után kerülhet sor. Borisz Abramovics, az AirBridge Zrt. fő részvényese a hírrel kapcsolatban csupán annyit közölt, hogy készen állnak a Malév megvásárlásáról folytatott tárgyalások lezárására.

Mint ismert, az Airbridge a magyar légitársaság legutóbbi, sorrendben harmadik privatizációs tenderén is részt vett, s akkor szintén az ő ajánlata bizonyult a legjobbnak. Azt a pályázatot azonban az ÁPV eredménytelenül, azaz eladásról szóló döntés nélkül zárta le 2005 augusztusában. Veres János pénzügyminiszter ezt akkor annak tudta be, hogy a privatizáció túlzott mértékben a politika kereszttüzébe került. Egyúttal hozzátette: az uniós szabályozás miatt költségvetési pénzből nem lehet támogatást adni a társaságnak, tehát a magánosítás az egyetlen lehetséges megoldás a komoly veszteségekel küzdő társaságnak.

Érdekesség, hogy ősszel Alekszej Gorgyejev orosz agrárminiszter éppen a politikai vonatkozások kizárására kérte Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt a tenderrel kapcsolatban. "Az eladási feltételeknek egyenlőnek kell lenniük az összes pályázó számára, beleértve az orosz cégeket is" - mondta el Gorgyejev az Interfax hírügynökségnek.

Tízmilliárd forint gyorssegély

Ami a Malévval kapcsolatos Airbridge-terveket illeti, Borisz Abramovics nemrégiben annyit közölt, hogy a légitársaság likviditásának fenntartásához nagyon sürgősen legalább 30-50 millió dollárra (közel tízmilliárd forint) lenne szükség. Az orosz üzletember szerint a Malév az elmúlt két évben gyengébb lett, vesztett súlyából, vagyonából, de még abban az állapotban van, hogy érdemes megvenni.

"Mi a Malévon keresztül integrálódni tudnánk az európai útvonalhálózatba, a Malév pedig új piacokat szerezne ezáltal, főleg Oroszországban, illetve az egykori FÁK-országokban, és közép-ázsiai tranzitutasok is megjelenhetnének gépeinek fedélzetén" - tette hozzá a Napi Gazdaságnak adott interjúban. Ennek nyomán szerinte a következő két-három évben körülbelül tíz százalékkal növekedhetne a magyar légitársaság utasszáma.

Kiemelte, hogy a piacok megszerzése érdekében ki kellene aknázni a Malév és az AiRUnion útvonalhálózatából adódó szinergiákat, és a két társaságnak két komoly hubot (gyűjtő és elosztó központ) kellene kialakítania Budapesten és Moszkvában.

Négyen pályáztak

Az ÁPV még 2006. szeptember 7-én hirdetett nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százaléknyi részvénycsomagjára. "A privatizáció legfőbb célja a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű társaság hosszabb távú működőképességének biztosítása az ehhez szükséges tőkeemelés révén, továbbá a vállalati szervezetrendszer megújulásának előmozdítása, és a légitársaság biztonságos finanszírozásának megteremtése állami szerepvállalás nélkül" - emlékeztetett a közlemény.

A pályázat november 3-i határidejéig négyen nyújtottak be ajánlatot: a litván flyLAL légitársaságban érdekelt LAL Investiciju Valdymas, a többségében malévos pilóták által alapított Sky Alliance, az AirBridge és az Ofer Hava magánszemély által jegyzett az ír-magyar befektetői csoport. December közepén a Sky Alliance, január elején pedig az ír-magyar csoport, csütörtökön pedig a litván pályázó esett ki a versenyből.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!