4p

Optimistábban néznek az ünnepek elé az európai államok. A karácsonyt egyre nagyobb kulturális sokszínűség jellemzi, az öregedő társadalmak miatt pedig egyre több a felnőtteknek szánt ajándék, derül ki a Deloitte európai felméréséből.

2006-ban kevésbé látják borúsan a gazdaságot és saját vásárlóerejüket a fogyasztók, mint a korábbi években. Hollandiában és Franciaországban is komoly változás következett be: radikálisan optimistábbak a fogyasztói vélemények; csaknem 20 százalékkal csökkent azok száma, akik sötéten látják a gazdaság helyzetét. Ez a pozitív hozzáállás kedvez az év végi költekezésnek: az európai vásárlók mintegy 86 százaléka nagy ünneplést tervez karácsonyra, illetve az adott ország hagyományos év végi ünnepére.

A felmérés azonban erőteljes szegmentációt mutat és 3, jól elkülöníthető ország-csoportot rajzol ki:

  • A virágzó európai gazdaságok (Írország, a skandináv országok, Spanyolország és az Egyesült Királyság) fogyasztói, illetve a feltörekvő országok (Oroszország, Ciprus és Dél-Afrika) új középosztálybeli fogyasztói mind a vásárlás 6 és 18 százalék közötti mértékű növelését tervezik.
  • A német és olasz vásárlók egyértelműen a legpesszimistábbak, és lényegesen kevesebbet terveznek költeni (-6 százalék).
  • Az utolsó csoportba tartozik minden olyan ország, ahol a tétovázás és bizonytalanság a domináns vásárlói hozzáállás, ennek eredménye a -1 százalék és +2 százalék közötti óvatos tervezett költekezés.

A felmérésben, szereplő országokban karácsonyi ajándékokra szánt átlagos összegek a 2005-ös 650 euróról 2006-ra 662 euróra nőhetnek. Még mindig az írek a nagy költekezők a háztartásonkénti több mint 1300 euróval (ez 10 százalékkal előzi meg az Egyesült Államokban mért adatokat); a felmérésből az is kiderül, hogy kétszer annyit költenek az év végi ünnepekre, mint a franciák. Európát tekintve egyébként a hollandok a legszűkmarkúbbak, ők vásárolják ugyanis a legkevesebb ajándékot. A karácsonyi költségvetés legnagyobb részét mindenütt ajándékokra költik.

Egyre kevesebb a gyerekeknek szánt ajándék

Nemcsak a gyerek örül

Az ünnepi kiadások jelentős eltéréseket mutat az országok között. A feltörekvő országok fogyasztói (Oroszország, Törökország, Dél-Afrika és Ciprus) a háztartások jövedelmének arányában nagyon sokat költenek (általában 6-13 százalék), míg a már említett holland fogyasztók abszolút értékben és jövedelmük arányában is (1,6 százalék) a lista végén kullognak.

Az EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban az egy háztartásra jutó ajándékok száma 9 (Németország) és 18 (Írország, Ciprus) között alakul. Európában az alacsony születésszám nem kedvez a gyermekeknek szánt ajándékok számának: a legtöbb ajándékot a rokonsághoz tartozó felnőtteknek vásárolják. Kivétel ez alól Hollandia, ahol még mindig a gyerekeknek jut a legtöbb ajándék.

Korábban kezdődik a roham

Európában mindenütt a tömött bevásárlóközpont a karácsonyi ünnepek legfrusztrálóbb jellegzetessége. A csak erős könyökmunkával áthatolható tömegben történő ajándékvásárlás helyett a fogyasztók idén nem vártak az utolsó pillanatig, hanem már novemberben elkezdték a bevásárlást, kihasználva a kiskereskedők által nyújtott korai karácsonyi kedvezményeket is. Ez nagyszerű lehetőség azoknak az üzleteknek, amelyek olyan hűségprogramokkal csalogatják a vásárlókat, ahol az összegyűjtött pontok ajándékokra válthatók. Ugyanakkor a kiskereskedők közti verseny is erősebb lesz az idén, különösen az alacsony vagy nulla növekedést produkáló országok vagy piacok körében.

Idén a fogyasztók várhatóan az internetet is erősebben használják majd ünnepi bevásárlásaik során; a világháló mára a fogyasztók mintegy 38 százaléka számára kínál, nem csak szörfölési és keresési, hanem beszerzési lehetőséget is. Franciaországban, Németországban és Írországban ez az arány akár a 60 százalékot is elérheti. A leggyakrabban on-line vásárolt termékek a CD-k, a DVD-k és a könyvek. A divat is feljövőben lévő kategória, csakúgy, mint az ajándékutalványok, amelyek jelenleg az ötödik legkedveltebb ajándéknak számítanak Európában.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!