A magyarok vállalkozó kedve soha nem volt kérdéses: számos világversenyt bonyolítottunk már le sikeresen hazánkban, megpályáztuk a 2012-es futball Európa-bajnokság megrendezését, és többen olimpiai álmokat is dédelgetnek. Így már azon sem kell meghökkenni, hogy van, aki Budapestre hozná a Dakar-ralit.
Három év múlva jöhet a raliAz elképzelések szerint a 2010-2011-ben magyar fővárosból startolhatnának a versenyzők. Minderről már tárgyalásokra is sor került az esemény szervezőivel. A 29. Dakar-rali rajtja előtt Lisszabonban egy asztalhoz ült Ujhelyi István, a területfejlesztési tárca államtitkára, Szalay Balázs, a viadal rendezőjének közép-európai megbízottja, Galla Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. korábbi vezérigazgatója, Étienne Lavigne versenyigazgató és Gilles Jourdan főszervező. "Kedvezően fogadták megkeresésünket" - mondta el lapunknak Ujhelyi István.
Szerinte nem új keletű az ötlet, hogy egyszer Budapesten durranjon el a startpisztoly. Szalay Balázs, aki korábban már nyolc alkalommal részt vett a viadalon, régóta elképzelhetőnek tartja a verseny rajtjának hazai megrendezését. Bíztató fejlemény, hogy a magyar versenyzőt tavaly augusztusban a Dakar-rali közép-európai megbízottjának választották. Ennek értelmében ő képviseli a térségben a rendezőség érdekeit és segíti Csehország, Szlovákia, Románia, Bulgária, Szlovénia, valamint hazánk résztvevőit.
Küzdenünk kell a rajtjogért"Ha Budapest valóban elnyeri a lehetőséget, azzal a verseny rendezői is új piachoz juthatnak" - érvelt Ujhelyi István. - "Olyan befektetők kapcsolódnának be a viadal szponzorálásába, melyek eddig távol maradtak a Dakar-ralitól. Ez a szervezőknek is érdeke, mivel a sivatagi viadal óriási üzlet."
Az államtitkár a tárgyaláson egy hosszabb távú együttműködés lehetőségét is felvetette. Eszerint Magyarország a szervező cég közép-kelet-európai bázisa is lehetne, melynek köszönhetően több jelentős sporteseménynek is otthont adhatnánk. Az egyeztetések hamarosan folytatódnak, ugyanis az A.S.O. vezetői az idei futam után Budapestre látogatnak.
Miután a Dakar-rali az egyik legnagyobb publicitást kapó sportesemény a világon, a rajt megrendezéséért nem csak Magyarország száll harcba. Jövőre például Lisszaboné a start joga, és vélhetően később sem mondanának le szívesen a lehetőségről. A portugál fővároson kívül a jelentkezők között található még Barcelona, Madrid és Isztambul is.
Már számolgatnakA rajt megrendezése ráadásul nem csak hatalmas szervezői munkát igényel, hanem irdatlan összegeket is. Csak a jogdíj 2 millió euró. "Már folynak a számítások, ugyanis a kormányzattól csak akkor számíthatunk garanciára, ha a start megrendezése anyagilag is megéri az országnak" - magyarázta az államtitkár.
Bár az említett tanulmány még nem készült el, lehetséges, hogy a sportesemény nem csak országimázs szempontjából érné meg hazánknak. A Dakar-rali indulása százezreket vonz a helyszínre: Lisszabonban például 250, Barcelonában pedig 300 ezren voltak kíváncsiak a technikai gépátvételre és a rajtra. A külföldi látogatók több napra megtöltenék a szállodákat, így pusztán az adóbevételekből több folyna be, mint a jogdíjhoz szükséges 2 millió euró. Hasonló a helyzet a Forma-1 hazai futamával is: annak idején szinte 100 százalékos a fővárosi szállodák kihasználtsága.
Kiss GergelyMenedzsment Fórum