A sztrájk pontos időpontját később fogják meghatározni, de megfelelő időben közlik majd, mondta el Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek. "Ha bejelentjük, hogy valamelyik napon sztrájk lesz, akkor az addig tart, ameddig le nem fújjuk" - tette hozzá.
Javaslatcsomagot kapott a BKV
A tárgyaláson a sztrájkbizottság tagjai átnyújtottak a cég vezetőségének egy javaslatcsomagot (a BKV Zrt. kibontakozási csomagot), amely elvárásokat, rendelet- és törvénymódosítási javaslatokat, továbbá indítványokat tartalmaz a társaság gazdasági és műszaki problémáinak megoldására.
A dokumentumban foglaltak szerint a szakszervezetek indítványozzák a közúti közlekedésről szóló 1988-as törvény módosítását, és szeretnék tisztázni a tömegközlekedést érintő paragrafusokat. Pontosabb megfogalmazásokkal, évenkénti felülvizsgálattal módosításra javasolják a költségvetési törvénnyel kapcsolatos, normatív szabályozásról szóló rendeletet, emellett indítványozzák az árkiegészítésről szóló rendelet megváltoztatását is.
A szakszervezetek elvárják, hogy a kormány és az önkormányzat olyan finanszírozási rendszert dolgozzon ki, amely megállítja a BKV-nál az adósságspirál-növekedést, és garantálja 2008 és 2012 között az adózás előtti nullszaldós működést.
A dokumentum szerint a cél Budapest közösségi közlekedésének elvárt szintű biztosítása, és ez a "minimum", amit akár programnak is lehet nevezni. A "program" tervezésének, elkészítésének csak akkor van értelme, ha a tömegközlekedés megmentéséért, fenntartásáért és fejlesztéséért a főváros és az állam is érdemi lépéseket tesz, s a szakszervezeteket és a BKV Zrt.-t is bevonják a céget érintő összes kérdés rendezésébe, áll a javaslatcsomagban.
Konferencia a BKV-ról?
A szakszervezetek június 30-ig adtak haladékot a tulajdonosnak, hogy országos szintű konferenciát szervezzen, ahol dönteni kell a közép- és hosszú távú program elfogadásáról. Szükségesnek tartanak egy olyan programot is, amely a tömegközlekedés fenntartását és egybentartását tűzi ki célul; erre szeptember 1-ig adtak határidőt. Továbbá szeptember 30-ig tisztázni szeretnék a régió fogalmát és kötelezettségeit a közösségi közlekedés fenntartása érdekében; az eredményeket jogszabályokban rögzítenék.
A dokumentumot a húszból 15 szakszervezet írta alá. Nincs ott a neve a papíron például Gulyás Attilának, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezete elnökének, aki a sztrájkbizottság másik szóvivője volt.
Mint mondta, azért nem írta alá a javaslatcsomagot, mert nem értenek egyet az elhúzódó sztrájkfenyegetéssel, illetve azzal sem, hogy esetleg májusban legyen egy többnapos munkabeszüntetés, amely az érettségiző diákokat hátráltatná a közlekedésben.
A tárgyalások jövő kedden folytatódnak, az új paraméterkönyv-tervezettel foglalkozó munkacsoport pedig pénteken reggel folytatja munkáját.
Kétszer már sztrájkoltak
Mint ismert, a BKV-szakszervezetek április hetedikén félnapos, április 18-án pedig egész napos sztrájkot tartottak. A dolgozók túlnyomó többsége mindkét alkalommal részt vett az akcióban, így a főváros tömegközlekedése – néhány kósza villamostól és egyes, alvállalkozók által üzemeltetett buszjárattól eltekintve - szinte teljes egészében leállt a munkabeszüntetések idején.