Csepreghy Nándor államtitkár azzal indokolta az időzítést, hogy az OLAF nemrég közölte velük: ha a közzététel megfelel a magyar adatvédelmi szabályoknak, akkor nyilvánosságra hozhatják a dokumentumot -
írja az Index.
Csepreghy azt mondta, Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos álláspontja most érkezett meg a kormányhoz. Ebben az áll, hogy ha szerepelnek is benne személynevek, ők akkor közfeladatot láttak el a beruházásban, ezért nyilvános lehet a nevük.
A jelentés fedőlapján érintett személyként a fővárosi önkormányzatot, az Alstomot és Medgyessy Pétert nevezik meg.
Medgyessy Péter Demszky Gáborral koccint (jaszhir.hu)
Azt is írják a dokumentum elején, hogy Budapestet és Medgyessyt értesítették a vizsgálatról, mindketten meg is írták az OLAF-nak az álláspontjukat, Medgyessy tavaly februárban, az önkormányzat szeptemberben. Az Alstomot nem tájékoztatták.
A jelentés szerint az OLAF-nak azt írta a volt szocialista politikus, hogy tulajdonosként nem kompetenciája, hogy a cégei működésébe ilyen részletesen belelásson, főleg nem olyan szerződésnél, amit még azelőtt írt alá a cég, mielőtt ő tulajdonosa lett volna.
A jelentés elején lévő összefoglalóban azt írják, négy típusú ügyet tártak fel:
- EU-pénzek szabálytalan felhasználása
Három módszerrel nyomoztak: helyszíni szemlével, dokumentumok elemzésével és találkozókkal.
A nemrég Schmitt Mária tulajdonába került Figyelő is megszerezte a dokumentumot. A lap szerint jelentés 60 darab, összesen 167 milliárd forintnyi szerződéssel kapcsolatban tárt fel szabálytalanságokat,, ezek egy részénél korrupciót sejtett. Összesen 59 milliárd forint uniós támogatást kérnek ezért vissza. Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik.
- Siemens, áramellátás és vonatvezérlő rendszerek kiépítése, 31,7 milliárd forintért. A cégnek bennfentes információi lehettek, ezáltal jogosulatlan versenyelőnyhöz jutott, így az uniós támogatás egészét visszakérik.
- Alstom, metrókocsik szállítása, 22,9 mrd forintért. Bennfentes információk és jogosulatlan versenyelőny miatt az uniós támogatás egészét visszakérik.
- BAMCO-konzorcium (Vinci CGP, Strabag, Hídépítő Zrt), alagútépítés 62 milliárd forintért. Itt jogszerűtlen tendergyőzelem miatt 8 milliárd forintnyi uniós támogatást kérnek vissza.
- Swietelsky Kft., állomások belsőépítése 40 milliárd forintért. A tenderfolyamat szabálytalanságai miatt 7,6 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.
- Strabag-Hídépítő Zrt., Baross téri állomás szerkezetépítése 3,7 milliárd forintért. Itt közbeszerzési szabálytalanságok miatt 2,5 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.