A Van Dusseldorp &Partners új, The Guide to European Content Payment Solutions című jelentése szerint a felhasználóbarátabb és gyakran olcsóbb fizetési megoldások még nem terjedtek el széles körben. A hirdetési bevételek csökkenése és az online vállalkozások cash-flow problémái hatására népszerű és exkluzív tartalmat kínáló szolgáltatók számára gyakran a fizető tartalom jelentheti az egyetlen megoldást.
A hatalmas összegeket kutatásra fordító fizetési megoldás szállítók (payment solution provider, PSP) az ügyfelek széles skálájával keresik a partnerséget. A jelenlegi piaci környezetben könnyű előnyös megállapodásokat kötni. A kis tranzakciók és mikrofizetések kezelésére szolgáló eljárások piaca fejlődik, olyan szolgáltatások jelennek meg, mint az előre fizetett (pre-paid) playsafecard, vagy a mobiltelefonos tranzakciók kezelésére alkalmas paybox. Az alacsony belépési és előfizetési díjak vonzóvá teszik ezeket a szolgáltatásokat, amelyek a szoftveralapú megoldások révén könnyen illeszthetőek a tartalomszolgáltatók programjaihoz. Bár nehéz meggyőzni az ügyfeleket arról, hogy alternatív fizetési módot válasszanak, a kipróbálók kétharmada újra használni szeretné a technológiát.
Számos újság kizárólag az exkluzív tartalomért kér díjat, a mikrofizetések elől elzárkózik; pedig az egyedi cikkek letöltéséért, illetve az archívumok használatáért szedett kisebb összegek együtt komoly bevételi forrást jelenthetnek.
A felmérésben érintett 14 díjalapú európai online újságnak csak egyharmada alkalmazott a bankkártyától eltérő fizetési módokat. A díj ellenében elérhető szolgáltatások között szerepelt az archívum használata (időarányos díjfizetés), illetve a teljes lap vagy egyes cikkek pdf-formátumban történő letöltésének és kinyomtatásának lehetősége is.
Még mindig kevesen kérnek pénzt az online tartalomért
A legtöbb lap még ingyen kínálja online tartalmát, a többiek pedig elsősorban a hagyományos megoldásokhoz - bank- és hitelkártyákhoz - folyamodnak.