Valószínűleg azért került ismét előtérbe az elektromos autók körüli médiahiszti, mert a BMW bemutatta az i3 nevű, teljesen villanymeghajtású autóját, amit 2014-ben sorozatgyártással keretében piacra dob. Ez a lépés igencsak példaértékű a neves autógyártótól a közvélemény szerint. Az i3 Németországban 35 ezer eurós alapáron indul, és egy feltöltéssel 130-160 kilométer körül lesz.
Elemzők 25 ezres eladásra számítanak a kocsiból jövőre, ami meglehetősen magas szám ahhoz képest, hogy a Daimler "Elektromosmart" modelljéből csak néhány ezret ad el évente.
Az Audi szerint túl korai
A BMW legnagyobb riválisa, a szintén luxuskategóriába gyártó Audi bejelentette, hogy riválisával ellentétben nem tervez piacra dobni e-kocsit. "Az elkövetkező néhány évben még nem lesz piaca egy tisztán elektromos hajtású autónak" - jelentette ki Luca de Meo, az Audi marketing igazgatója a Focus magazinnak.
A Volkswagen-leányvállalat középtávon minden erejét a plug-in hibrid, azaz árammal a hálózatról is tölthető, a robbanómotoros és az elektromos hajtásláncot egyesítő autók fejlesztésére összpontosítja. Az Audi véleménye szerint csak a hibrid technológia képes az elektromos mobilitásnak "teljes értékű vezetési élményt" nyújtani.
A Fiat szkeptikus
A Fiat, és a részben Fiat tulajdonú Chrysler is közölte, hogy nem hajlandóak elektromos hajtásmechanikába további energiát és pénzt fektetni, amíg azt a fogyasztók nem fizetik meg. Bob Lee, a két cég vezetője elmondta: "bár az ügyfeleink szeretnének zöld autókat vezetni, mégsem hajlandóak változtatni az életmódjukon."
A Fiat-vezér közölte azt is, hogy egy ilyen jellegű váltáshoz - miszerint elektromos autókat vásárolnák a robbanómotoros négykerekűek helyett - még akár tíz évet is kell várni.
Mivel a Fiat továbbra is a konvencionális motorral üzemelő járművekben látja a lehetőséget, ezért azokon próbál meg minél nagyobb energiahatékonyságot növelő fejlesztéseket eszközölni.
Ugyanakkor Kaliforniában 31 ezer dollárért már egyedüliként elérhető a Fiat 500e, ami teljesen elektromos jármű.
Vannak pedig más példák is
A világ jelenleg legnagyobb eladási mutatókkal rendelkező gyártója, a Toyota és a csak elektromos autókat készítő "innovátor" cég, a Tesla már összeállt egy elektromos SUV-ra. A Toyota RAV4 EV egy 60 millió dolláros fejlesztésű óriásbébi, mégis olcsóbban lehet majd hozzájutni - természetesen az USA-ban -, mint a jövőben bemutatásra kerülő Tesla "sólyom-szárnyú" városi terepjárójához.
Lassan tehát megjelennek az elektromosautók az utakon, de hatalmas bummra még nem kell várni. A magas áruk, a töltő állomások csekély volumene, és a kisebb teljesítmény egyelőre a hagyományos autók javára dönti a mérleg nyelvét.
mfor.hu