2p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kereken tíz hónapig tartó tárgyalások és az ország közlekedését több alkalommal csaknem teljesen megbénító munkabeszüntetések után vasárnap este megállapodás született a német mozdonyvezetők legnagyobb szakszervezete, a GDL és a német vasút (DB) vitájában.

Általános vélekedés szerint a GDL - illetve az általa képviselt mozdonyvezetők - "térdre kényszerítették" a vasút vezetőségét, követeléseik többségét ugyanis elérték. Noha az eredetileg követelt 31 százalékos béremelési követelésbe a DB nem egyezett bele, végül egy olyan kompromisszumos egyezség született, amelynek értelmében a GDL-be tömörült mozdonyvezetők február végéig 800 eurós egyszeri kifizetéshez, s az év során kétszeri béremeléshez jutnak. 2008 március 1-től előbb nyolc százalékkal, majd szeptembertől további három százalékkal emelkednek a mozdonyvezetők bérei.

Ezen túlmenően a megállapodás magában foglalja azt is, hogy 2009 februárjától a heti munkaidő 41 óráról 40-re csökken, ami szintén egyfajta béremeléssel ér fel. Végezetül - s ez is a GDL jelentős diadala - a szakszervezet és a vasút vezetői megállapodtak abban, hogy megkezdik a tárgyalásokat a mozdonyvezetőkre vonatkozó önálló bérmegállapodási rendszer kidolgozásáról, amit a DB mindeddig határozottan elutasított.

A szakszervezet vezetősége vasárnap este "99 százalékos biztonsággal" kizárta a további sztrájkokat, s ennek nyomán az ország fellélegezhet. A mozdonyvezetők munkabeszüntetései ugyanis az elmúlt évben több alkalommal is megbénították a távolsági, illetve regionális vasúti, valamint a városi vasúti közlekedést.

Alig néhány órával a vasárnap esti megállapodás előtt a GDL további sztrájkokat helyezett kilátásba. A sztrájkok egyébként az év második felétől a személyszállítás mellett az áruszállításra is kiterjedtek. Nem hivatalos becslések szerint a német vasút történetében eddigi legsúlyosabb munkabeszüntetések tavaly a DB-nek mintegy 100 millió eurós veszteséget okoztak.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!