A tőzsde már hetek óta várta, hogy a Mol nyilvánosságra hozza, mennyit ajánlott az INA-részvényeseknek tulajdonrészükért. Végül kiderült: a magyar cég 2800 kunáért (93 ezer forintért) venné meg a részvényeket, ami alig magasabb a ma reggeli piaci árfolyamnál.
Többre számítottak
"A vártnál alacsonyabb ez az ár, szinte alig van benne felvásárlási prémium. Korábban 2905 kuna körüli ajánlatra számítottunk. Ebből a szempontból tehát kedvező a hír a Mol számára" - mondta el az mfor.hu-nak Illés László, a Quaestor elemzője.
Szegner Balázs, az Equilor szakértője szintén pozitív reakciókra számít az első napokban. "A 2800 kunás ár a piaci várakozások alsó mezsgyéjén húzódik, hiszen szinte mindenki 2800-3000 kuna közé tette a lehetséges felvásárlási árat. Mindez tehát azt jelenti, hogy egyelőre megnyugodhatnak a Mol-részvényesek" - vélekedik az elemző.
A szakemberek szerint ugyanakkor még túl sok a nyitott kérdés ahhoz, hogy egyértelműen értékelni lehessen az ajánlatot. "Az egyik legnagyobb kérdőjel, megkockáztat-e az OMV egy árfelhajtó ajánlatot. Korábban ugyanis volt szó arról, hogy az osztrák cég is érdeklődik az INA iránt. A horvát sajtó szerint az is elképzelhető, hogy a Lukoil lesz a nevető harmadik, az orosz cég ugyanis a szerb NIS után újabb cégre vetné ki a hálóját a régióban" - véli Illés László.
Szegner Balázs szerint egyáltalán nem biztos, hogy az OMV is ajánlatot tesz az INA-ra, az osztrák cég ugyanis az utóbbi hetekben feltűnően csendben volt ez ügyben. Ráadásul - tette hozzá - az egyik nemzetközi elemző intézet épp a közelmúltban adott ki egy értékelést, amelyben óvta az OMV-t attól, hogy egy újabb sikertelen felvásárlási sztoriba ugorjon bele.
Most kezdődik a tánc
A Lukoil lehetséges szerepvállalásáról Szegner elmondta: szép lassan elfogytak a felvásárlási célpontok a régióban, ráadásul régóta tudjuk, hogy az oroszok szeretnének tovább terjeszkedni. Ezért elvileg nem kizárható, hogy ők is megpróbálkoznak egy ajánlattal, de annak sikeressége a horvát kormány reakciójától is függ majd.
"Ez a 2800 kunás részvényenkénti ár még változhat, mivel még csak most kezdődött a tánc. Véleményem szerint az OMV nem fogja kihagyni ezt az alkalmat, hogy borsot törjön a Mol orra alá, és legalább megnehezítse az INA felvásárlását" - magyarázza Illés László.
A másik fontos kérdés, hogy mivel fizet a Mol az INA részvényeseinek. Korábban szóba került a részvénycsere is, azonban ha a horvátok ebbe nem mennek bele, akkor könnyen eladósodhat a Mol. Ha pedig romlanak a cég hitelbesorolásai, az nem lesz túl kedvező a hazai részvényesek számára.
Részvénycsere is elképzelhető
"A Mol most az INA 31 százalékos, közkézen lévő tulajdonrészére tett ajánlatot, ugyanakkor nem feltétlenül kell arra számítani, hogy az egész részt meg fogja szerezni. A horvát állam ugyanis 44 százalékban tulajdonosa az olajcégnek, ebből 19 százalékot privatizálni akar. Tehát ha a 31 százalékból 5-6 százalékot sikerülne megvenni, mellette pedig a horvát kormány 19 százalékát, akkor a jelenlegi 25 százalékkal együtt a magyar cég már többségben lenne az INA-ban" - fejtegette Szegner Balázs. Szerinte a részvénycserés megoldás inkább a horvát állammal jöhet létre.
"Utóbbi esetén további nyitott kérdés, milyen kulcszáradékokat vállal a Mol a szerződésben. A horvát sajtóban ugyanis megjelentek olyan hírek, hogy a horvát állam csak akkor menne bele a részvénycserébe, ha kikötnék, hogy a Mol nem adhatja tovább orosz vevőnek az INA-t" - vázolta fel a további lehetséges forgatókönyveket Illés László.
"Akár hetekig is eltarthat, mire kiderül minden részlet, addig pedig mindenki igyekszik kezelni a kockázatokat a piacon. A részletekre várunk" - vélekedik a Quaestor elemzője.
Szerinte az a lényeg, hogy a Molnak most egy olyan konstrukciót kell kidolgoznia, amely keretében jó áron veheti meg az INA-t. A tőzsdén két-három különböző forgatókönyv is beárazódik, és nem lehet előre látni, melyik fog végül megvalósulni.
Beke Károly