Újabb repülőgéppel bővíti budapesti bázisát a Wizz Air: a fapados légitársaság július 24-től már négy Airbus A320-as gépet állomásoztat majd Ferihegyen, jelentette be csütörtöki sajtótájékoztatóján Váradi József vezérigazgató.
Negyedmillió plusz utas egy év alatt?
A 2000-es évek elején még a Malévot kormányzó szakember szerint a bővítés révén idén nyáron lehetőség nyílik két új útvonal beüzemelésére. Egyikük a vadonatúj célpontnak számító Bari, amely elsősorban a csőd után újjáéledt Alitalia gyengélkedésének és az így támadt piaci résnek köszönhetően került fel a kínálati listára. Frankfurt-Hahnba viszont két éve már repült a cég - azóta növekedett, a reptér feltételei is kedvezőbbek lettek, így most van esély a járat nyereséges üzemeltetésére, magyarázta Váradi.
A Wizz emellett - nagyrészt szintén július végétől - több útvonalon is fokozza a tempót: a Budapest-London szakaszon napi kettőről háromra növelik a járatszámot (a vezérigazgató szerint ezen a vonalon már eddig is ők szállították a legtöbb utast), emellett Charleroiba, Eindhovenbe, Malmőbe, Burgaszba és Turkuba is sűrűbben repülnek majd a gépeik.
Ennek köszönhetően a Wizz utasszáma egymillióról 1,25 millióra nőhet idén Ferihegyen, amivel a cég a hazai fapados piac több mint ötven százalékát birtokolhatja majd.
A légitársaság már 2009-ben is toronymagasan vezetett a diszkontok között - a második helyezett EasyJetnek 511 ezer, a bronzérmes Germanwingsnek 200 ezer utasa volt -, s összesítésben is már csak a Malév áll előtte.
Nem tudni, mennyi marad a kasszában
Hogy a ferihegyi utasszám évi 20-30 százalékos növekedése mekkora profittal jár együtt, az továbbra sem publikus. Váradi József vezérigazgató az mfor.hu ezt firtató kérdésére a szokásos választ adta - a Wizz magáncég, pénzügyi eredményeit nem teszi közzé.
A vezérigazgató annyit árult el, hogy összességében pénzügyi pozíciójuk négy éve stabil, és azokban az országokban bővítenek, ahol mutatóik a legjobbak. A hazai üzemeléssel kapcsolatban annyit jegyzett meg, hogy a "pénzügyi teljesítményünk rendben van Magyarországon". Szerinte a javuló pénzügyi pozíciónak köszönhetően 3-4 éve nem volt szükség új forrás bevonására, hanem azóta az "operating cash flow-ból üzemel a vállalat".
A Wizz pénzügyi mutatóival kapcsolatban a cseh Mladá Fronta Dnes online újság tavaly ősszel azt állította, hogy a légitársaság működésének öt éve alatt egyszer sem tudott nyereséget elérni, és a maga előtt görgetett együttes vesztesége már eléri a 78 millió eurót. John Stephenson, a Wizz Air alelnöke akkor a lap értesülését úgy kommentálta, hogy a magyar részleg nyereséges, csupán az ukrán és a bolgár veszteséges.
Nem utazik eleget a magyar
Váradi szerint egyébként a "magyar piac nem túl erős". A problémák között említette, hogy a monopolhelyzetben lévő Budapest Airport még mindig drága (erről nemrég elpolemizált a Ryanair is - a szerk.) , a magyarok pedig - a lengyelekhez, a románokhoz és a bolgárokhoz képest - kevésbé mobilisak.
Ami az összeurópai kilátásokat illeti, a Wizz idén tízmillió utasra számít a tavalyi 7,8 millió után. Az öt éve indult cég ezzel egyébként már a térség legnagyobb légitársaságának számít, megelőzve a cseh CSA-t (4,7 millió), a lengyel LOT-ot (3,6 millió) és a Malévot (3,3 millió utas).
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum