4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nyártól háromról négyre növeli ferihegyi flottájának létszámát a Wizz Air, amely idén már 1,25 millió utasra számít Magyarországon a tavalyi egymillió után. Hogy mindez mennyire éri meg a cégnek, azt továbbra sem tárják a nyilvánosság elé – Váradi József vezérigazgató az mfor.hu ezt firtató kérdésére annyit közölt, hogy a pénzügyi teljesítményük "rendben van".

Újabb repülőgéppel bővíti budapesti bázisát a Wizz Air: a fapados légitársaság július 24-től már négy Airbus A320-as gépet állomásoztat majd Ferihegyen, jelentette be csütörtöki sajtótájékoztatóján Váradi József vezérigazgató.

Negyedmillió plusz utas egy év alatt?

(mfor.hu)

A 2000-es évek elején még a Malévot kormányzó szakember szerint a bővítés révén idén nyáron lehetőség nyílik két új útvonal beüzemelésére. Egyikük a vadonatúj célpontnak számító Bari, amely elsősorban a csőd után újjáéledt Alitalia gyengélkedésének és az így támadt piaci résnek köszönhetően került fel a kínálati listára. Frankfurt-Hahnba viszont két éve már repült a cég - azóta növekedett, a reptér feltételei is kedvezőbbek lettek, így most van esély a járat nyereséges üzemeltetésére, magyarázta Váradi.       

A Wizz emellett - nagyrészt szintén július végétől - több útvonalon is fokozza a tempót: a Budapest-London szakaszon napi kettőről háromra növelik a járatszámot (a vezérigazgató szerint ezen a vonalon már eddig is ők szállították a legtöbb utast), emellett Charleroiba, Eindhovenbe, Malmőbe, Burgaszba és Turkuba is sűrűbben repülnek majd a gépeik.

Ennek köszönhetően a Wizz utasszáma egymillióról 1,25 millióra nőhet idén Ferihegyen, amivel a cég a hazai fapados piac több mint ötven százalékát birtokolhatja majd.



A légitársaság már 2009-ben is toronymagasan vezetett a diszkontok között - a második helyezett EasyJetnek 511 ezer, a bronzérmes Germanwingsnek 200 ezer utasa volt -, s összesítésben is már csak a Malév áll előtte.

Nem tudni, mennyi marad a kasszában

Hogy a ferihegyi utasszám évi 20-30 százalékos növekedése mekkora profittal jár együtt, az továbbra sem publikus. Váradi József vezérigazgató az mfor.hu ezt firtató kérdésére a szokásos választ adta - a Wizz magáncég,  pénzügyi eredményeit nem teszi közzé.

A vezérigazgató annyit árult el, hogy összességében pénzügyi pozíciójuk négy éve stabil, és azokban az országokban bővítenek, ahol mutatóik a legjobbak. A hazai üzemeléssel kapcsolatban annyit jegyzett meg, hogy a "pénzügyi teljesítményünk rendben van Magyarországon". Szerinte a javuló pénzügyi pozíciónak köszönhetően 3-4 éve nem volt szükség új forrás bevonására, hanem azóta az "operating cash flow-ból üzemel a vállalat".   

A Wizz pénzügyi mutatóival kapcsolatban a cseh Mladá Fronta Dnes online újság tavaly ősszel azt állította, hogy a légitársaság működésének öt éve alatt egyszer sem tudott nyereséget elérni, és a maga előtt görgetett együttes vesztesége már eléri a 78 millió eurót. John Stephenson, a Wizz Air alelnöke akkor a lap értesülését úgy kommentálta, hogy a magyar részleg nyereséges, csupán az ukrán és a bolgár veszteséges.

Nem utazik eleget a magyar

Váradi szerint egyébként a "magyar piac nem túl erős". A problémák között említette, hogy a monopolhelyzetben lévő Budapest Airport még mindig drága (erről nemrég elpolemizált a Ryanair is - a szerk.) , a magyarok pedig - a lengyelekhez, a románokhoz és a bolgárokhoz képest - kevésbé mobilisak.  

Ami az összeurópai kilátásokat illeti, a Wizz idén tízmillió utasra számít a tavalyi 7,8 millió után. Az öt éve indult cég ezzel egyébként már a térség legnagyobb légitársaságának számít, megelőzve a cseh CSA-t (4,7 millió), a lengyel LOT-ot (3,6 millió) és a Malévot (3,3 millió utas).

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!