A Volkswagen jelenleg vizsgálja annak lehetőségét, hogy négymillió eurós tőkeemelést hajtson végre, írja a Financial Times Deutschland. A lépés célja, hogy a cég megtartsa adósságbesorolását.
Megcsappanhatnak a tartalékok
Mint ismert, a Porsche német autógyár múlt csütörtökön jelentette be, hogy integrált autóipari konszernt hoz létre a Volkswagennel. A sportkocsigyártó cégbe mintegy hétmilliárd euróval Katar is beszáll majd. A Porsche központja továbbra is Stuttgart-Zuffenhausenban marad, üzemeik nincsenek veszélyben. Ezzel egyidejűleg menesztették Wendelin Wiedekinget, a Porsche vezetőjét; utóda az eddigi gyártási vezető, Michael Macht lett.
A Spiegel már azt is tudni véli, hogy a VW 2011-ig teljes egészében átveszi majd a sportautó-gyártót – a teljes vételár nyolcmilliárd euróra rúg majd. Tekintve, hogy – becslések szerint – a VW összesen mintegy 11 milliárd euró készpénztartalékkal rendelkezik, a Porsche átvétele komoly mértékben leapaszthatja ezeket a tartalékokat. Nem véletlen, hogy a menedzsment sajtóhírek szerint már előre aggódik a cég adósság-besorolása miatt – egy leminősítés ugyanis azt jelentené, hogy magasabb kamatokat kell majd fizetnie a hitelekért.
Emellett nagy bizonytalansági faktort jelentenek a sportautó-gyártó cég adósságai is, amelyek – állítja a Spiegel – a 14 milliárd eurót is elérhetik. A cég tartozásait eredetileg ennél jóval kevesebbre, 9-10 milliárd euróra becsülték.
30 százalék lehet a családoké
Az egyesült VW-Porsche konszernben a Porsche és a Piëch család részesedése kisebb lehet az eddig feltételezettnél – mintegy 30 százalékot tehet ki 2011-ben. Niedersachsen szövetségi állam húsz százalék feletti, Katar pedig húsz százalék alatti tulajdonrészt kap majd a konszernben.
A két vállalat összeolvadása régóta napirenden volt, az ellentétes álláspontok és a Porsche súlyos eladósodása miatt azonban mindeddig meghiúsult. A Porsche 51 százalékkal a Volkswagen legnagyobb részvényese, Niedersachsen tartomány pedig húsz százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben.
Tavaly a Porsche segített a VW-n
A Porsche tavaly a kormány szándékaival összhangban közreműködött abban, nehogy külföldi kézbe kerülhessen a VW-csoport. Ennek azzal vette elejét, hogy megvásárolta a VW többségét - 74,1 százalékát, ezen belül a szavazati joggal járó törzsrészvények 50,76 százalékát. Emiatt "volt kénytelen" mintegy 9 milliárd eurós adósságot a vállára venni.
A Porschénél egyébként még 2007-ben létrehoztak egy holdingtársaságot, hogy megőrizzék az autógyár függetlenségét. A holdingé az autókat gyártó Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG száz százaléka, illetve a Volkswagen-részesedés. A holding 50 százalékát kitevő törzsrészvények a Porsche és a Piëch család tulajdonában vannak.
Összefonódások minden téren
Ami a mostani viszonyokat illeti, Ferdinand Piëché - aki 2002-ig a VW elnök-vezérigazgatója is volt, jelenleg pedig a felügyelő-bizottság elnöke - közvetlenül a Porsche 13 százaléka. A holding másik 50 százalékát szavazati jog nélküli elsőbbségi részvények testesítik meg, ezek a tőzsdén vannak, de ezek egy része is a törzsrészvényeseké, írta korábban az MTI.
A két cég közötti szoros kapcsolatot jelzi az is, hogy a Porsche-autók átlagosan 30 százalékban VW gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak.
A VW erejét mutatja, hogy bár az idei első félévben éves szinten 5,1 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el, még így is nagyságrendekkel jobban teljesített az iparág egészénél, amelynek forgalma 18 százalékkal esett vissza.
A 2008 első félévi tényszámokból kiindulva a VW 3,1 millió gépjárművet adhatott el idén az első hat hónapban, júniusban pedig már növelni tudta forgalmát, a tavalyihoz képest hat százalékkal.
Menedzsment Fórum