4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mintegy négymilliárd eurós tőkeemelést tervez a Porschét átvenni kívánó Volkswagen annak érdekében, hogy megtartsa adósságbesorolását, értesült a Financial Times Deutschland. A sportautó-gyártó ugyanis 2011-ig összesen nyolcmilliárd euróba kerülhet majd a VW-nak, ami komoly mértékben leapasztja majd Európa legnagyobb autógyártójának jelenleg mintegy 11 milliárd euróra rúgó készpénz-tartalékait. A Porsche még a múlt héten jelentette be, hogy integrált autóipari konszernt hoz létre a Volkswagennel.

A Volkswagen jelenleg vizsgálja annak lehetőségét, hogy négymillió eurós tőkeemelést hajtson végre, írja a Financial Times Deutschland. A lépés célja, hogy a cég megtartsa adósságbesorolását.     

Megcsappanhatnak a tartalékok

Mint ismert, a Porsche német autógyár múlt csütörtökön jelentette be, hogy integrált autóipari konszernt hoz létre a Volkswagennel. A sportkocsigyártó cégbe mintegy hétmilliárd euróval Katar is beszáll majd. A Porsche központja továbbra is Stuttgart-Zuffenhausenban marad, üzemeik nincsenek veszélyben. Ezzel egyidejűleg menesztették Wendelin Wiedekinget, a Porsche vezetőjét; utóda az eddigi gyártási vezető, Michael Macht lett.

A Spiegel már azt is tudni véli, hogy a VW 2011-ig teljes egészében átveszi majd a sportautó-gyártót – a teljes vételár nyolcmilliárd euróra rúg majd. Tekintve, hogy – becslések szerint – a VW összesen mintegy 11 milliárd euró készpénztartalékkal rendelkezik, a Porsche átvétele komoly mértékben leapaszthatja ezeket a tartalékokat. Nem véletlen, hogy a menedzsment sajtóhírek szerint már előre aggódik a cég adósság-besorolása miatt – egy leminősítés ugyanis azt jelentené, hogy magasabb kamatokat kell majd fizetnie a hitelekért.

Emellett nagy bizonytalansági faktort jelentenek a sportautó-gyártó cég adósságai is, amelyek – állítja a Spiegel – a 14 milliárd eurót is elérhetik. A cég tartozásait eredetileg ennél jóval kevesebbre, 9-10 milliárd euróra becsülték. 

30 százalék lehet a családoké

Az egyesült VW-Porsche  konszernben a Porsche és a Piëch család részesedése kisebb lehet az eddig feltételezettnél – mintegy 30 százalékot tehet ki 2011-ben. Niedersachsen szövetségi állam húsz százalék feletti, Katar pedig húsz százalék alatti tulajdonrészt kap majd a konszernben.

A két vállalat összeolvadása régóta napirenden volt, az ellentétes álláspontok és a Porsche súlyos eladósodása miatt azonban mindeddig meghiúsult. A Porsche 51 százalékkal a Volkswagen legnagyobb részvényese, Niedersachsen tartomány pedig húsz százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben.

Tavaly a Porsche segített a VW-n

A Porsche tavaly a kormány szándékaival összhangban közreműködött abban, nehogy külföldi kézbe kerülhessen a VW-csoport. Ennek azzal vette elejét, hogy megvásárolta a VW többségét - 74,1 százalékát, ezen belül a szavazati joggal járó törzsrészvények 50,76 százalékát. Emiatt "volt kénytelen" mintegy 9 milliárd eurós adósságot a vállára venni.

A Porschénél egyébként még 2007-ben létrehoztak egy holdingtársaságot, hogy megőrizzék az autógyár függetlenségét. A holdingé az autókat gyártó Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG száz százaléka, illetve a Volkswagen-részesedés. A holding 50 százalékát kitevő törzsrészvények a Porsche és a Piëch család tulajdonában vannak.

Összefonódások minden téren

Ami a mostani viszonyokat illeti, Ferdinand Piëché - aki 2002-ig a VW elnök-vezérigazgatója is volt, jelenleg pedig a felügyelő-bizottság elnöke - közvetlenül a Porsche 13 százaléka. A holding másik 50 százalékát szavazati jog nélküli elsőbbségi részvények testesítik meg, ezek a tőzsdén vannak, de ezek egy része is a törzsrészvényeseké, írta korábban az MTI.

A két cég közötti szoros kapcsolatot jelzi az is, hogy a Porsche-autók átlagosan 30 százalékban VW gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak.

A VW erejét mutatja, hogy bár az idei első félévben éves szinten 5,1 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el, még így is nagyságrendekkel jobban teljesített az iparág egészénél, amelynek forgalma 18 százalékkal esett vissza.

A 2008 első félévi tényszámokból kiindulva a VW 3,1 millió gépjárművet adhatott el idén az első hat hónapban, júniusban pedig már növelni tudta forgalmát, a tavalyihoz képest hat százalékkal.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!