3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hétfő hajnalban napvilágot látott információk igaznak bizonyoltak, csődvédelmet kért a General Motors.

A csődvédelem bejelentésével megszűnik az egykor az amerikai ipar jelképének számító 100 éves ipari óriás pénzügyi függetlensége.

A 172,8 milliárd dollár adósságot felhalmozott detroiti cég további 30 milliárd dollár szövetségi támogatásra számíthat az eddigi 20 milliárd dollár állami hitelen felül. A cég a kanadai kormánytól 9,5 milliárd támogatást fog kapni.

A vállalat megszüntet 21 ezer munkahelyet, bezár 12-20 üzemet és felszámolja a 6 ezer márkakereskedés 40 százalékát. A GM jelenleg 92 ezer embert foglalkoztat az Egyesült Államokban.

Az új GM 60 százalékát az amerikai kormány fogja birtokolni. Kanada, illetve Ontario kezébe kerül a vállalat 12 százaléka, egy szakszervezeti egészségügyi alapé lesz 17,5 százalék és a jelenlegi kötvénybirtokosok kapnak 10 százalékot. 

Barack Obama amerikai elnök érvelése szerint csak a csődvédelem keretében történő átalakítással lehet megmenteni és versenyképessé tenni a vállalatot. Az egyetlen alternatíva, a cég felszámolása nyomán - amely az egész gazdaságra káros hatással lenne - 10 százalék fölé szökne a munkanélküliség.

A piac a bejelentést a csődvédelemről nem nagy lelkesedéssel fogadta, a GM papírjainak ára az előző napi 0,75 dollárról több mint 20 százalékkal 0,5 dollár körüli szintre zuhant a hétfő nyitáskor.

Az amerikai kormány a korábbi közlések szerint csak átmenetileg kíván részt venni a cég irányításában, a tervek szerint 6-18 hónapon belül el akarja adni részesedését magánbefektetőknek. A szövetségi kormányzat, miután létrejött az új vállalatvezetés és igazgatótanács, ki akar vonulni a mindennapi irányításból.

Az Obama-kormány célja az, hogy a jövőben kisebb és takarékosabb járművek gördüljenek ki a gyárakból; Washington abba viszont nem kíván beleszólni, hogy pontosan milyen autót gyártsanak, mikor, hol és mennyi ideig.

A GM csődeljárásának több szövetségi államban érezhető hatása lesz, hiszen a márkakereskedések mellett több száz beszállítóra is azonnal bezárás vár.

Az Egyesült Államok három vezető autógyára közül a GM a második, amelyik csődvédelemért folyamodott. Korábban az ugyancsak eladósodott Chryslert indították el az átszervezés útján. Mai hír, hogy a Chrysler csődügyében eljáró bíró meghozta döntését: a Chrysler amerikai aktíváinak jelentősebb része az olasz Fiat járműipari konszern vezette befektetői csoporté lehet, mégpedig 2 milliárd dollárért.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!