A csődvédelem bejelentésével megszűnik az egykor az amerikai ipar jelképének számító 100 éves ipari óriás pénzügyi függetlensége.
A 172,8 milliárd dollár adósságot felhalmozott detroiti cég további 30 milliárd dollár szövetségi támogatásra számíthat az eddigi 20 milliárd dollár állami hitelen felül. A cég a kanadai kormánytól 9,5 milliárd támogatást fog kapni.
A vállalat megszüntet 21 ezer munkahelyet, bezár 12-20 üzemet és felszámolja a 6 ezer márkakereskedés 40 százalékát. A GM jelenleg 92 ezer embert foglalkoztat az Egyesült Államokban.
Az új GM 60 százalékát az amerikai kormány fogja birtokolni. Kanada, illetve Ontario kezébe kerül a vállalat 12 százaléka, egy szakszervezeti egészségügyi alapé lesz 17,5 százalék és a jelenlegi kötvénybirtokosok kapnak 10 százalékot.
Barack Obama amerikai elnök érvelése szerint csak a csődvédelem keretében történő átalakítással lehet megmenteni és versenyképessé tenni a vállalatot. Az egyetlen alternatíva, a cég felszámolása nyomán - amely az egész gazdaságra káros hatással lenne - 10 százalék fölé szökne a munkanélküliség.
A piac a bejelentést a csődvédelemről nem nagy lelkesedéssel fogadta, a GM papírjainak ára az előző napi 0,75 dollárról több mint 20 százalékkal 0,5 dollár körüli szintre zuhant a hétfő nyitáskor.
Az amerikai kormány a korábbi közlések szerint csak átmenetileg kíván részt venni a cég irányításában, a tervek szerint 6-18 hónapon belül el akarja adni részesedését magánbefektetőknek. A szövetségi kormányzat, miután létrejött az új vállalatvezetés és igazgatótanács, ki akar vonulni a mindennapi irányításból.
Az Obama-kormány célja az, hogy a jövőben kisebb és takarékosabb járművek gördüljenek ki a gyárakból; Washington abba viszont nem kíván beleszólni, hogy pontosan milyen autót gyártsanak, mikor, hol és mennyi ideig.
A GM csődeljárásának több szövetségi államban érezhető hatása lesz, hiszen a márkakereskedések mellett több száz beszállítóra is azonnal bezárás vár.
Az Egyesült Államok három vezető autógyára közül a GM a második, amelyik csődvédelemért folyamodott. Korábban az ugyancsak eladósodott Chryslert indították el az átszervezés útján. Mai hír, hogy a Chrysler csődügyében eljáró bíró meghozta döntését: a Chrysler amerikai aktíváinak jelentősebb része az olasz Fiat járműipari konszern vezette befektetői csoporté lehet, mégpedig 2 milliárd dollárért.
MTI/Menedzsment Fórum