2009-es adatok szerint az internet elterjedtsége 38-40 százalékos volt Magyarországon, a nemzetközi felmérések szerint ez két-három éven belül 47 százalékra nőhet. Az Invitelnél azonban azt tapasztalják, hogy az idén megtorpant a penetráció növekedése, éppen ezért szkeptikusak ezekkel az előrejelzésekkel kapcsolatban, hangzott el a cég keddi sajtóbeszélgetésén.
Tapasztalataink szerint az új szerződéseket általában a meglévő ügyfelek kötik, emellett a számítógépek elterjedtségének minimális növekedése gátolja az internet térhódítását” – mondta a sajtóbeszélgetésen Zsembery György, a társaság üzleti működésért felelős vezérigazgató-helyettese.
Hozzátette: az emberek tíz százaléka az, aki naponta internetezik a munkahelyén vagy iskolában, otthonra azonban eddig nem fizetett elő egyik szolgáltatónál sem. Ők jelenthetnek még potenciálisan új ügyfeleket a cégeknek.
Játszunk, filmet nézünk
Egy európai felmérés azt is megvizsgálta, hogy az egyes országokban a lakosság mire használja az internetet, ennek adatai nem túl hízelgők számunkra. A felmérés szerint csak a letöltésekben, játékban és filmnézésben közelítjük az európai átlagot, a magyarok 19 százaléka használja saját bevallása szerint erre a világhálót.
„A többi területen jelentős a lemaradásunk, az internet penetráció mellett például az internetes vásárlásban is az utolsó három között vagyunk Európában” – emelte ki Zsembery György. A felmérés eredményei szerint például a magyarok 5 százaléka bankol az interneten, miközben az Európai Unióban ez az arány 32 százalék.
Az internetes vásárlásban már említett jelentős lemaradásunk számokkal is alátámasztható: a 37 százalékos uniós átlag mellett a magyarok mindössze 10 százaléka vásárol a világhálón. Tőlünk nyugatra az elmúlt években az aukciós oldalak húzták az internetes kereskedést, az Unióban ezek már 10 százalék feletti részarányt képviselnek, hazánkban viszont 1 százalék alatt van ezeknek az oldalaknak a használata.
Akár 20 százalékot is spórolhatunk
Az internetes piac azért is sajátos, mert az elmúlt években miközben az összes közmű esetében áremelkedés volt megfigyelhető, az internetes szolgáltatások ára folyamatosan csökkent.
„Ez az árcsökkenési tendencia nem tartható sokáig, mert előbb-utóbb oda vezetne, hogy a szolgáltatóknak kellene fizetni azért, hogy nyújthassanak szolgáltatást” – emelte ki a sajtóbeszélgetésen Fejes Tibor, a vállalat lakossági üzletágának vezetője.
A cég szakemberei szerint a jövőben elsősorban a csomagban értékesített szolgáltatások hozhatnak árcsökkentést, erre az ügyfelek egyre nagyobb hányada jön rá. Fejes Tibor szerint akár húsz százalékos árkülönbség is lehet a csomagban értékesített szolgáltatások javára.
„Az emberek gondolkodását jelenleg két dolog mozgatja: a mobilitás és a tévé. A szolgáltatóknak is ezek köré érdemes építeniük csomagjaikat” – hangsúlyozta a cég lakossági üzletágának vezetője.
Beke Károly
mfor.hu