"A tranzakció mindkét fél számára előnyös, jelentős szinergikus és növekedési potenciált kínál" - jelentette ki Carlos Ghosn, a Nissan vezérigazgatója sajtókonferencián Yokohamában. A tulajdonosi együttműködés "fontos mérföldkő számunkra a közvélemény bizalmának helyreállításában" - tette hozzá Maszuko Oszamu, a Mitsubishi Motors vezérigazgatója.
A Mitsubishi Motors eladásai jelentősen csökkentek, amióta áprilisban ismertté vált, hogy számos modelljénél nem valós fogyasztási értékeket adott meg. A Nissannal kialakítandó tőkeközösség megerősíti pénzügyi teherbírását és javítja sérült vállalati arculatát. A Nissan számára pedig a Mitsubishi jó délkelet-ázsiai piaci pozíciója és kiterjedt értékesítési hálózata jelent előnyt.
Amennyiben a Nissan, a második legnagyobb japán autógyár egyharmados részesedést szerez a Mitsubishiban, az meghaladja majd globális együttműködő partnerében, a francia Renaultban meglévő 15 százalékos részesedését. A Renault 43,4 százalékos részesedéssel rendelkezik a Nissanban. A három márka együttesen 9,59 millió autót értékesített 2015-ben, közel megegyező mennyiséget a világpiacot vezető Toyota és Volkswagen mögött a harmadik legnagyobb General Motors eladásaival.
Sajtóértesülések szerint a tulajdonosi összefonódás mellett a két autógyár a következő generációs környezetbarát járművek fejlesztésében is együtt kíván működni.
A Nissan és a Mitsubishi együttműködése 2011-re tekint vissza, amikor közös vállalatot állítottak fel miniautók fejlesztésére. Az együttműködés azonban nem terjedt ki kölcsönös tulajdonrész szerzésre.
Az éppen a miniautó kategóriát érintő üzemanyag-fogyasztási botrány kitörése után a Mitsubishi felfüggesztette a miniautók gyártását Okayama megyében működő üzemében. A 660 köbcentinél kisebb lökettérfogatú motorral rendelkező miniautók eladása emiatt mindkét autógyárnál a felére csökkent áprilisban. A Mitsubishi ugyanis a botrányban érintett négy modellből kettőt Nissan márkanév alatt gyártott.
A Mitsubishi minautó eladásai az egy évvel korábbihoz képest 44,9 százalékkal 1477-ra, a Nissan eladásai 51,2 százalékkal 5574-re csökkentek áprilisban.
A tulajdonrész vásárlással a Nissan lesz a Mitsubishi legnagyobb részvényese, gyengülnek ezáltal a Mitsubishi Corp. konglomerátumhoz fűződő kötelékei. A Mitsubishi Motors részvénye 45 százalékkal csökkent a botrány kitörése óta. Csütörtökön a részvényre üzlet nem történt, bár a szerdán 459 jenen záró papírt csütörtökön 575 jenért vették volna.
A Mitsubishi Motors részvényeinek együttesen 34 százalékát birtokló Mitsubishi Heavy Industries Ltd, Mitsubishi Corp, és Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ vállalatok egyike sem kommentálta a Nissan tulajdonrész vásárlásának a hírét.
MTI