A gazdasági tárcánál elérkezettnek látják az időt a helyközi személyszállítás másfél évtizede halogatott teljes átszervezésére. Azaz, a vonatok és távolsági autóbuszok megszokott közlekedési rendjének felborítására, gazdaságilag ésszerűvé tételére. Az átállás 2007 elején kezdődhet meg, de a folyamat lezárása éveket vesz majd igénybe.
Véget kell vetni a MÁV és a Volán-társaságok irracionális versengésének - ismeri el Kóka János. A gazdasági tárca vezetője szerint a két közlekedési ág reprezentánsai az utasok helyett az állami támogatások elnyeréséért versenyeznek. Ez pedig nemcsak indokolatlan költségvetési kiadásokat okoz, hanem a szolgáltatási színvonal javítását szolgáló fejlesztéseket is megakadályozza.
A változás számokban
Arról, hogy a változások melyik településeket érintik majd, egyelőre keveset tudni. Mindenesetre a Népszabadság értesülései szerint az átszervezést a szaktárca részben egy tavaly elkészült mellékvonali fedezetvizsgálatra alapozza. Ahhoz, hogy kimutassák, a mellékvonalak üzemeltetése színtiszta ráfizetés, a vasúti pálya fenntartásának, üzemeltetésének költségeit már számba sem kellett venni.
Példa erre tizenhárom, a MÁV forgalmi felmérésében szereplő dunántúli vasútvonal. A kimutatások szerint az öszszesen 457 kilométernyi vonalon naponta 5,5 millió forintba kerül a személyszállítás. Az átlagos utasszám a vonatokon 36, ezen belül a Pápa-Csorna vonalon vonatonként kilenc, Zalabér és Zalaszentgrót között négy fő. Összehasonlításképp ha ezeken a vonalakon ennyi utast busszal szállítanának, a szolgáltatások napi másfél millió forintba kerülnének. Azaz az elérhető megtakarítás napi négymillió, évente 1,25 milliárd forint lenne - írja a Népszabadság.