A multimodális fuvar szervezője, aki a multimodális fuvarozási szerződést megköti, a fuvarozás teljes végrehajtásáért fuvarozóként (mint "carrier") felel. A multimodális fuvarozási okmány (multimodal transport document), mely bizonyítja a fuvarozási szerződés létrejöttét, rendeletre szólóan (forgatható), vagy névre szólóan állítható ki.
A fuvarszervező (MTO) felelőssége az áru átvételétől a kiszolgáltatásig tart, és az áru elvesztésére vagy sérülésére vonatkozik, továbbá késedelmes áru-kiszolgáltatásra abban az esetben, ha a feladó ilyen irányú igényét az MTO elfogadta, vagy a késedelem az ésszerű határidős teljesítés meghaladja.
A szabályozás szerint a kiszolgáltatási határidő letelte után 90 nappal az áru elveszettnek tekintendő. Ha az áru átadása előtt a feladó nem tett értéknyilatkozatot, az MTO kártérítési kötelezettsége maximum 666,67 SDR kg-onként hiány vagy kár esetén, míg a késedelmes kiszolgáltatásból eredő kárigény maximum a vonatkozó fuvarösszeg erejéig terjedhet.
A szállítmányozók nemzetközi szövetsége által kidolgozott FIATA FBL (FIATA Multimodal Transport Bili of Lading) is egy kombinált fuvarozási okmány, és kibocsátásával a szállítmányozó "szerződéses" fuvarozóként működik. A FIATA okmány is megfelel az okmányos meghitelezés ICC előírásainak minden vonatkozásban, és a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara az okmány elfogadását az okmányon szereplő logojával igazolja.
Forrás: Tranzit
Mi is az a multimodális fuvarozás
Manapság egyre gyakrabban találkozunk a multimodális forgalom fogalmával és a hozzá kapcsolódó lebonyolítások és okmányok fajtáival. Éppen ezért célszerű tisztázni a fogalmat.