3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Vasárnapi német sajtóértesülések szerint egyre több kockázatot rejt magában az Opel megmentéséről a közelmúltban született megállapodás, és ezzel párhuzamosan egyre többen bírálják az egyezményt.

A Der Spiegel című hetilap legfrissebb számában arról írt, hogy a kiszemelt új tulajdonos, az osztrák-kanadai Magna alkatrészgyártó konszern és a vele szövetkező orosz Sberbank az eredeti szándéknyilatkozattal szemben csak 100 millió eurós magántőkével kíván az üzlethez hozzájárulni, noha eredetileg 500 millióról volt szó. A Magna és a Sberbank ehelyett most arra törekszik, hogy az említett 500 millióból 400 millió euró kamatmentes kölcsön legyen, amelyért cserébe a beruházók új követeléseket támaszthatnak, illetve a pénz a későbbiekben visszafolyik majd a Magna, illetve a Sberbank kasszájába.

A közelmúltban létrejött megállapodás azt irányozta elő, hogy az anyavállalat amerikai General Motors (GM) pénzügyi válsága miatt ugyancsak súlyos helyzetbe került németországi, illetve európai Opelt átveszi a Magna, együttműködve a Sberbankkal és az ugyancsak orosz GAZ autógyárral.

Korábban olyan értesülések láttak napvilágot, amelyek szerint az "új" Opelből a Magna 20, a Sberbank 35 és a GM is 35 százalékkal részesedne, a fennmaradó 10 százalék pedig a kereskedők és az alkalmazottak tulajdonába kerülne. Ezzel szemben a Welt am Sonntag című vasárnapi újság arról írt, hogy mindez egyáltalán nem végleges még, különös tekintettel a Magna és a Sberbank 55 százalékos részvénycsomagjára. Azaz fennáll a veszélye annak, hogy az Opel megmentése a német államnak az eredetnél jóval több pénzébe kerülne. A kormány eddig egy 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt ígért.

A lap által idézett források a további kockázatok között említették annak bizonytalanságát, hogy kit terhelnek majd az Opel - alkalmazottaival szembeni - nyugdíjkötelezettségei, amelyek 5 milliárd eurót tesznek ki. Tisztázatlan az is, hogy ki fizesse az anyavállalatnak a szabadalmi jogok átadásáért - 2018-ig járó - 6 milliárd eurót, ami állítólag ugyancsak a Magna kötelessége lenne.

Az orosz bank vezetője a német lapnak nyilatkozva egyáltalán nem zárta ki, hogy a Sberbank a későbbiekben igyekszik majd megszabadulni vállalt kötelezettségeitől. "Arra a következtetésre jutottunk ugyanis, hogy az ügylet rendkívül kockázatos" - mondta a Sberbank elnöke.

Várhatóan nagy felháborodást vált majd ki egy másik német hetilapnak, a Focusnak az az értesülése, amely szerint a kormány által ígért 1,5 milliárd eurós hitel fele spanyolországi, illetve nagy-britanniai Opel-cégekhez "vándorol". A kormány ugyanis - Angela Merkel kancellárral az élen - mostanáig azt hangoztatta, hogy minden egyes centnek Németországban kell maradnia.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!