A legfejlettebb piacnak számító Egyesült Államokban a felnőtt lakosság fele használja vásárlási döntéseihez a világhálót, derül ki a Dieringer Research Group (DRG) most közzétett adataiból. Ez egyrészt a folyamatosan fejlődő internetes szektornak és az erősödő gazdasági helyzetnek köszönhető, vélekednek a szakemberek.
A piackutató cég adatai szerint immár 114 millióra tehető azon amerikaiak száma, akik valamely termék beszerzése előtt a világhálón tájékozódnak. Az internet fontosságát mutatja, hogy ezen kereséseknél közel 90 százalékos a vásárlások aránya. Igaz az óhajtott áru még mindig gyakrabban kerül a hagyományos bevásárlókosarakba.
Az USA kereskedelmi minisztériumának adatai szerint 2003-ban az online kiskereskedelmi eladás a világ legnagyobb piacán a múlt évben 26 százalékkal, 55 milliárd dollárral nőtt. Ez óriási összegnek tűnik, noha a teljes kiskereskedelmi eladásnak csak mintegy 1,6 százalékát jelenti. Ugyanakkor a fenti számok több nagy forgalmat bonyolító ágazatot nem vesznek figyelembe, mondják a szakemberek, így többek között az internetes utazás, -pornó, -jegyértékesítők, gyógyszertárak, kaszinók vagy pénzügyi szolgáltatók forgalmát sem tartalmazza a kimutatás.
A hazai helyzet kevésbé reményteljes. A tavaly év eleji várakozásokhoz képest az online áruházak a tervezett 6 milliárd forintos forgalom helyett 7,5 milliárd forintot realizáltak 2003-ban, amelynek jelentős része, közel 30 százaléka, a karácsonyi bevásárlás ideje alatt, novemberben és decemberben képződött - derült ki a GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország kutatásából. 2004-ben a várakozások alapján 40 százalékkal nő mind az értékesítés nettó árbevétele, mind a vásárlások száma. Az online áruházak forgalma átlépheti a 10 milliárd forintos küszöböt, míg a vásárlások száma a 700 ezret. A dinamikus növekedés ellenére a B2C forgalom Magyarországon az összes kiskereskedelmi forgalomnak csak az 1,5 ezrelékét tesz ki.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyagok
Futurisztikus elképzelések valósulnak meg az e-kereskedelemben
10 milliárd feletti lehet a hazai e-kereskedelem
A hiányos weboldalak miatt elvesznek a megrendelések
Minden második amerikai használja az online boltokat
Egyre népszerűbbek az internetes áruházak a világban, igaz sokan még mindig elsősorban informálódnak és kevesebben vásárolnak. Ugyanakkor az e-boltok forgalma is folyamatosan nő.