Átadták a biatorbágyi Premier Outlets Center (POC) harmadik ütemét, amely 6 hónap alatt készült el. A bővítésnek köszönhetően 6520 négyzetméterrel nagyobb területen, 42 új üzlet várja majd a vásárlókat. A helyiségek 85 százalékát már elfoglalták a bérlők, a fennmaradó hányadot várhatóan 2008 tavaszán lakják be. Az utolsó ütem harmincmillió eurós beruházásból épült fel, bár ennek egy része még nem valósult meg, hátra van még például annak az útnak a megépítése is, amely a kiegészítő funkciót ellátó épületekhez vezet majd.
A bevásárlópark új márkákkal bővült, a cég tájékoztatása szerint a most boltot nyitók között lesz a Triumph, az Office Shoes, a Marc, a Devergo és a Timberland. Az új üzletek 55 és 400 négyzetméter közöttiek lesznek. A felsorolt márkák közül a Devergo Woodoo néven már jelen volt a korábban konkurensként indult GL Outletben is, de más bérlőkhöz (pl.: Benetton) hasonlóan átpártolt a POC-hoz, feladva a korábbi helyszínt.
Az eddig vendéglátó egységekből gyéren felszerelt POC az ilyen típusú szolgáltatásokban is erősít. A most átadott egységben két étterem nyitja meg kapuit, és a követező hónapokban 5 újabb fogadja majd a vendégeket.
Még vannak üres üzletek
Mint Szebenyi Miklós, a POC vezetője elmondta, a boltok 85 százalékát foglalták le a bérlők, de a terveik szerint tavaszra minden üzlet gazdára talál. Mivel elsősorban a vásárlói igényeknek és a bérlői mixnek próbálnak megfelelni, nem áldozzák fel mindezt a telítettség kedvéért, tette hozzá a vezető. A bérlők megtartására és azok jó megválasztására nagy hangsúlyt fektet a POC, s úgy tűnik, sikeres a stratégia: a GL Outletet sújtó bérlői vándorlás mindeddig elkerülte a POC-ot, a fluktuáció jócskán tíz százalék alatti, csupán négy cégtől kellett búcsút venniük. A távozások hátterében egyaránt előfordult a rosszult megválasztott márka, illetve bérlői oldalról a várakozásnál gyengébb forgalom.
Bár a térségben nem a POC az egyedüli outlet, Szebenyi Miklós szerint nincs félnivalójuk a konkurenciától. Úgy vélte, a törökbálinti GL-lel már nem kell számolniuk, hiszen korábban már számos bérlőt - például a Benettont és a Devergót - sikerült átcsábítani onnan. A tavasszal megnyíló M1 Outlettől pedig azért nem tartanak, mert szerintük az ilyen jellegű vásárlóközpontokba nem túl könnyű bérlőket találni - hiszen viszonylag drágább márkákról van szó, amelyeket 30-70 százalékkal kell olcsóbban árusítani, ha valóban outletet üzemeltet egy vállalkozás.
Szebenyi az outlet speciális jellegével indokolta azt is, hogy például nagy műszaki láncok nem találhatók a bérlők között, hiszen számukra nem ez a megfelelő értékesítési pont, s a minimum 30 százalékkal olcsóbb árat sem tudnák folyamatosan garantálni. A vezető véleménye szerint ebbe a kategóriába tartoznak például a drogériák, kozmetikai márkák is, amelyek szintén hiányoznak az outletek portfoliójából.
Sokat várnak a bővüléstől
Az újabb boltok nyitásával párhuzamosan természetesen a forgalom növekedésével számol a POC, hiszen ezt tapasztalták az előző ütem átadása után is. Szebenyi Miklós egyébként négyszázalékos növekedésről számolt be a 2007-es évre vonatkozólag, várakozásaik szerint azonban jövőre a 10-15 százalékot is elérheti ez az érték. A vezető nem tagadta, hogy a megszorítások hatása idén érezhető volt, így némileg szerényebb eredménnyel végeztek a vártnál.
Ugyanakkor a látogatók száma idén is emelkedett, és várhatóan elérik az 1,7 millió főt, jövőre pedig már kétmillió látogatóval számolnak. Biztatónak tartotta azt is, hogy a vonzáskörzet növekedett, átlagosan 40-45 perces távolságból indulnak hozzájuk autóval a vásárlók (ez kezdetben 30-35 perc volt).
Szebenyi Miklós az mfor.hu kérdésére elmondta, hogy az átlagos költés nagyjából bruttó tízezer forint (tehát egy boltban nagyjából ennyit költ átlagosan egy vevő), ami stagnál, ugyanakkor az egy főre jutó költés növekedett, és a látogatók is nagyobb arányban vásárolnak. A várakozások szerint a vásárlók száma a látogatókhoz képest tovább fog emelkedni, a mostani 67 százalékról mintegy 70-75 százalékra.
A további terjeszkedést firtató újságírói kérdésre Takács József, a létesítmény fejlesztéséért felelős Raiffeisen Ingatlan Zrt. igazgatója elmondta, hogy nincsenek szándékaik - és a hely kihasználtsága miatt lehetőségük sem - a további bővülésre, és egyelőre a régióban sem kívánnak terjeszkedni. "A többi outletet nem tudnánk ilyen minőségben üzemeltetni" - érvelt Takács József.
Jól halad a konkurens outlet építése
Noha a Raiffeisen nem lát perspektívát újabb outlet építésében, pár méterre a Premier Outlets Centertől gőzerővel folyik egy újabb outlet és bevásárlóközpont koncepciót ötvöző beruházás, az M1 Outlet Center munkálata. Korábban 2007 őszére tervezte a nyitást a fejlesztő FTB Invest Kft., de a kivitelezés nem haladt a megfelelő ütemben, így az új központ jövő év tavaszától várja a látogatókat.
"Nem akartunk hasonló hibába esni, mint a nemrégiben nyílt Arena Plaza" indokolta a döntést dr. Breznay Attila, a beruházás ingatlanfejlesztéséért felelős kft. vezérigazgató-helyettese. A vezető kérdésünkre elmondta, a generál kivitelezéssel adódtak problémák, így 2008. áprilisának első hetében vehetik birtokba a vásárlók a kétszintes, 16500 négyzetméteres komplexumot.
Az időjárástól függetlenül látogatható épület - amely kialakításában jóval inkább emlékeztet egy bevásárlóközpontra, mint klasszikus outletre - bérbeadása még javában tart. Év végére a bérelhető területek 65 százalékára lesz a fejlesztőnek aláírt szerződése, nyitásra pedig 70-85 százalékos telítettséggel számolnak. Ottjártunkkor úgy tűnt, a kisebb alapterületű üzletek alapvetően a földszinten, míg a nagyobb helyigényű bérlők a világosabb, emeleti részben lesznek. A zömében multibrand üzletekben Prada, Escada, Gucci, valamint Dolce & Gabbana termékek is kaphatók lesznek.
Információink szerint az autópálya túlfelén tengődő GL Outlet szívesen üzemeltetett volna közös buszjáratot a tavasszal nyíló outlettel, ám az FTB nem élt a felkínált lehetőséggel. A POC-hoz közlekedő menetrendszerinti autóbuszjárattal az M1 is megközelíthető lesz. Igaz, a megállót a POC éppen a közeljövőben telepíti át létesítménye konkurenstől távolabbi felére.
Kovács Zita / Istvánko Viktória