2001. február 19. 11:00

Egyes pénzintézetek még az internetes szolgáltatásokba sem kapcsolódtak be, máris az m-banking-ra, a mobil telefonokra és kézi számítógépekre (PDA) alapozott szolgáltatásokra kell felkészülniük.. A nagy kérdés persze ezen a területen is az, hogy a nagy ígéretekből mikorra lesz nagy pénz?

Az üzleti modell átalakítása mellett az m-banking komoly kihívást jelent a bankok informatikai rendszerei számára is. A legtöbb bank általában külön informatikai rendszert alkalmaz PC, ATM, telefonos más szolgáltatásai számára. A mobil szolgáltatás nem egyszerű kiegészítője ezeknek, hanem egész mélyen integrálódik a rendszerbe.

A tévesen pozícionált WAP miatti csalódásokat a felhasználók remélhetően rövidesen elfelejtik. A bizalom erősödésére számít az angol Datamonitor is, mikor 2004-re 16 millióra prognosztizálja az európai WAP készülékek számát. (Jelenleg 1,5 millióan rendelkeznek ilyen készülékkel, de lényegesen kevesebben vannak, akik rendszeresen használják is a WAP szolgáltatást.) Az új, gyorsabb és az állandó ("always on") kapcsolatot lehetővé tevő GPRS szolgáltatás, valamint a vezeték nélküli készülékek közös kommunikációs szabványa, a Bluetooth rendszer bevezetését követően az m-banking várhatóan 2002 körül kap majd nagyobb lendületet. A hátralevő idő egyáltalán nem tűnik soknak, hiszen a bankoknak nem csak a megfelelő technológiára kell felkészülniük, de elő kell teremteniük a megfelelő anyagiakat is. Az európai bankoknak az IDC szakértői szerint a jelenlegi 45 millió dollárról 2003-ra 340 millió dollárra nőnek majd a mobil kommunikációra fordított kiadásai.

Az m-banking azon kivételes területek közé tartozik, ahol Európa jóval az Egyesült Államok előtt jár. A mobil kommunikációban vezető skandináv országok, Nagy-Britannia, Németország mellett a mobil bankolásban máris megjelentek olyan, az internetben fejletlenebb, de a mobil telefonhasználatban előbbre járó országok, mint Spanyolország, Olaszország vagy Csehország.