
Kísértetiesen megegyeznek a mobiltévés fogyasztói szokások a hagyományos televíziónál tapasztalhatókkal, derült ki a TNS Média felméréséből, melyet a TV2 és a T-Mobile felkérésére készített a témakörben először Magyarországon. A fiatalabbak az animációkat és a humoros programokat kedvelték, s vevők lennének 4-5 percnél hosszabb tartalmakra is. A szűk tematikus csomag itt sem nyerte el a megkérdezettek tetszését, helyette saját programokból válogatnának egy csokorra valót.
Hasonlóan az internethez, a mobiltévézők sem szívesen fizetnének a szolgáltatásért, illetve ha pénzbe kerül, nem tűrik meg a reklámokat. Más a helyzet, ha a hirdetések megjelenése költségcsökkenéssel, netán ingyenes szolgáltatással párosulna. Ekkor egy egészséges arány mellett előfordulhatnak a reklámok, bár a szponzorációt a reklámszpotnál mindenképpen szimpatikusabbnak ítélték a megkérdezettek.
Főszereplő a mobiltartalom
"Megállíthatatlan trend a kereskedelmi csatornák piacvesztése, de a nézők más csatornákra terelésében élen akar járni a TV2" - fogalmazott az mfor.hu-nak Várdy Zoltán, a TV2 kereskedelmi igazgatója. Ehhez nyújthat segítséget a csatornának a Mobil iAd megoldás. A direkt marketing elemeket ötvöző hirdetési eljárás során a harminc másodperces reklámban egy telefonszámot tüntetnek fel, amelyre SMS-t küldve egy WAP címet kap az érdeklődő.
A címen végül részletes, egyedi igények szerinti információhoz juthat a fogyasztó - termékekre, azok használatára, promóciókra, akciókra, stb. vonatkozóan, sőt akár ott helyben meg is rendelheti az adott szolgáltatást. A kereskedelmi igazgató szerint a széles tömegek elérése egyre kétségesebb lesz a jövőben, így felértékelődik a hasonló megoldások jelentősége, amelyek az új csatorna irányába terelhetik a fogyasztót.
Nem baj, hogy le vagyunk maradva
A résztvevők egyetértettek abban, hogy párhuzamosan kell fejlődnie a tartalomnak és a technológiának, valamint fontos a méretgazdaságosság. Mivel a fogyasztó nem igen hajlandó fizetni a mobiltévéért (a TV2 Megasztáros fizetős tartalma sem volt sikeres), így más platformon is értékesíthető tartalmat kell előállítani, valamint hirdetőket kell találni a mobiltartalom mellé.
Addig is amíg felvilágosul a hazai mobilozó luxuscikként tekint a mobiltelevíziózásra. Ez nem is meglepő, hiszen a 45 százalékos piaci részesedéssel rendelkező T-Mobile ügyfelei között is mindössze 50-60 ezerre tehető azok száma, akik mobilkészüléke alkalmas televíziós adások vételére. A boom azonban nem sokáig várat magára, jövő év végére már mintegy 300 ezer lesz a 3G-s készülékek száma, prognosztizálta Balázsi György, a T-Mobile üzletfejlesztési menedzsere.
Istvánko Viktória